シラバスの表示

研究推進・研究倫理ゼミ Research Promotion and Research Ethics

決定次第、グループウェアより通知 indicated dates informed by the Groupware. 単位数/Credit(s): 6. 授業代表教員/Director: 担当教員. 開講期間/Term of Classes: ゼミ( 6 回)、スターター申請( 8 月) Six seminars in Japanese on the indicated date informed by the Groupware. Starter Research Application in August.. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目名/Subject

研究推進・研究倫理ゼミ

授業題目/Class subject

研究推進・研究倫理ゼミ
Research Promotion and Research Ethics

授業担当教員/Lecturer

医学系研究科教員 他
Faculty menber of the Graduate School of Medicine

教室/Classroom

決定次第、グループウェアより通知
indicated dates informed by the Groupware

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

研究を推進する上で求められる姿勢・技術の涵養
To learn research ideas, procedures, and ethics

学修の到達目標/Goal of study

医学研究者が求められる技術を習得すると同時に、医学・生命科学研究者が社会から求められる倫理規範を確認する。
To learn how a scientist performs researches

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1 ) ゼミ( 年間に6 回程度実施)
著名人、医療関係者、研究者による講演を実施する。日程・会場等は決定次第、グループウェアより通知。ゼミ終了時に感想文を提出すること。
2 ) スターター申請( 8 月頃)
大学院研究を開始するにあたって、研究計画書( スターター申請: A 4 、1 枚程度)を提出する。申請は複数の教員により審査さる。申請要項等は決定次第、グループウェアより通知。

1) Seminar: Around 6 lectures by prominent persons including non-scientists will be held in the Academic Year. All the seminars will be done in Japanese . The date and place will be informed by the Groupware. Immediately after each seminar (lecture), you should make and submit a short report.
2) Starter Research Application: You should submit the Starter Research Application, which shows your research plan for graduation thesis, to the Academic Affairs Section. Professors evaluate your application. The application is open around August.

成績評価方法/Evaluation method

ゼミ出席およびスターター申請の評価によって行う。
Evaluate each short report and Starter Research Application.

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    各ゼミ講師の指示による。
    If needed, the Groupware inform of it.

    その他・備考/In Addition・Notes

    ゼミの出席回数は、年度を持ち越してカウントすることもできる。その場合は、合計6回以上になるように出席すること。
    Seminar attendance may be counted over the course of the academic year. In this case, students should attend 6 or more seminars in total.

    スターター・ブースター研究奨励賞への申請が必要なことから、同年度中に学際領域ゼミの単位を取得することはできない。
    Because of the need to apply for the Starter/Booster Research Encouragement Award, students may not receive credit for the Interdisciplinary Research during the same academic year.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有