シラバスの表示

理論言語学特論Ⅰ / Theoretical Linguistics (Advanced Lecture)I

前期 木曜日 1講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 小泉 政利. セメスター: 1学期. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LIH-LIN607J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

理論言語学特論Ⅰ

授業題目

統語論入門

Course Title (授業題目)

Introduction to Syntax

授業の目的と概要

この授業では,まず統語論の基本的な概念と原理を学び、その後にさまざまな統語現象の分析事例に触れます。また,口頭発表および自律的な学習習慣のスキルの獲得も目指します。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

This course deals with the basic concepts and principles of syntax as well as case studies of various syntactic phenomena. It also enhances the development of students’ skill in making oral presentation and self-regulated learning.

学習の到達目標

統語論の基本的な概念と原理について自分の言葉で説明できるようになること。
身近な言語現象について自分なりに分析しようとする姿勢を身につけること。

Learning Goals(学習の到達目標)

By the end of the course, students should be able to describe in their own words the basic concepts and principles of syntax, and develop an attitude of trying to analyze familiar linguistic phenomena in their own way.

授業内容・方法と進度予定

1. ガイダンス
2. ことばの科学的研究方法
3. ことばの獲得の不思議、普遍文法
4. 語彙範疇と機能範疇、統語構造、Xバー理論
5. 文の構造を再考する、意味役割、能動と受動
6. 数量詞と代名詞、コントロールと上昇、非対格仮説
7. 動詞句内主語仮説、主要部移動、Wh疑問詞と題目の移動
8. Ergativity
9. Tongan Syntax
10. Case Theory
11. Syntactic Ergativity in Tongan
12. Morphological Split: Accusative Behaviour of Pronouns
13. Raising or No Raising?
14. Passive
15. Antipassive and Middle Constructions

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1. Guidance
2. Scientific method
3. Language acquisition; universal grammar
4. Grammatical and functional categories,;syntactic structure; X-bar Theory
5. sentence structure revisited; Theta roles; active and passive voice
6. Numeral quantifiers and pronouns; control and raising; Unaccusative verbs
7. internal subject hypothesis: Head movement; wh-movement and topicalization
8. Ergativity
9. Tongan Syntax
10. Case Theory
11. Syntactic Ergativity in Tongan
12. Morphological Split: Accusative Behaviour of Pronouns
13. Raising or No Raising?
14. Passive
15. Antipassive and Middle Constructions

成績評価方法

概ね以下の基準で総合的に評価する。
・発表:50%
・宿題:50%

Grading Plan(成績評価方法)

Your overall grade in the class will be decided based on the following:
- Oral presentations: 50%
- Assignments: 50%

教科書および参考書

教科書
岸本秀樹『ベーシック生成文法』ひつじ書房

授業時間外学習

自ら主体的に計画と目標を立て,自律的に準備学習に取り組んで下さい。
Students are strongly expected to voluntarily develop a plan and goals and to undertake preparatory learning.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有