シラバスの表示

言語学演習Ⅰ / Linguistics (Seminar)I

後期 金曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 加藤 万紀子. セメスター: 6. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-LIN336J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

言語学演習Ⅰ

授業題目

言語テスティングと評価

Course Title (授業題目)

Language Testing and Assessment

授業の目的と概要

言語教育におけるテストは、言語学習者の熟達度や到達度を測定することだけではなく、学習と教育を強化するための手段として大きな役割を担っています。この授業では、主に英語教育に焦点を置き、言語テスティングと評価の基本的理論を学び、主に2つの実践を行います。1つ目は、言語教育におけるテストの役割、言語能力、テストの有用性を理解した上でテスト作成を行い、テストの妥当性と実用性を測定する方法を学びます。2つ目は、テストの評価方法、テスト結果の分析方法・活用方法を学びます。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

Tests in language education measure not only proficiency and achievement of language learners but also play a major role of strengthening learning and education. In this class, focusing mainly on English education, students will learn the basic theory of language testing and assessment, and practice two main things as below: First, they will develop a test with carefully considering the role of the test in Foreign language education, language use, and test usefulness, then learn how to measure the validity and practicality of a test. Second, students will learn how to assess the test and analyze/utilize the test results.

学習の到達目標

1) 言語テストが備えるべき要件を満たしたテストが作成できる。
2) 言語テストの妥当性を測定することができる。
3) 言語テストの実用性を測定することができる。
4) テスト結果を分析することができる。
5) テストが学習者の学習方法や教師の教え方に及ぼす影響を測定することができる。

Learning Goals(学習の到達目標)

Students will be able to...
1) develop tests which meet the requirements of language tests.
2) measure the validity of language tests.
3) measure the practicality of language tests.
4) analyze test results.
5) measure the effect of the test on learners' learning method and teachers' teaching method.

授業内容・方法と進度予定

第1回目:オリエンテーション/言語テスト・言語評価研究とは
第2回目:社会における言語テストの役割と波及効果
第3回目:言語テストの種類
第4回目:言語能力とは(1)
第5回目:言語能力とは(2)
第6回目:言語テストの有用性(1)
第7回目:言語テストの有用性(2)
第8回目:妥当性理論と妥当性検証(1)
第9回目:妥当性理論と妥当性検証(2)
第10回目:評価者訓練とテスト採点者の信頼性検証
第11回目:リーディングテストの作成と評価(1)
第12回目:リーディングテストの作成と評価(2)
第13回目:ライティングテストの作成と評価(1)
第14回目:ライティングテストの作成と評価(2)
第15回目:技能統合型テストと技能混合型テスト

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

WEEK 1: Guidance
WEEK 2: Roles of washback effect of language test in society
WEEK 3: Types of language tests
WEEK 4: Language use (1)
WEEK 5: Language use (2)
WEEK 6: Test usefulness (1)
WEEK 7: Test usefulness (2)
WEEK 8: Validity theory and validity check (1)
WEEK 9: Validity theory and validity check (2)
WEEK 10: Rater training and reliability check
WEEK 11: Developing and assessing a reading test (1)
WEEK 12: Developing and assessing a reading test (2)
WEEK 13: Developing and assessing a writing test (1)
WEEK 14: Developing and assessing a writing test (2)
WEEK 15: Integrated skills test and Mixed skills test

成績評価方法

・小テスト (20 %)毎回行います。
・リアクションペーパー (20 %) 毎回の授業で行いす。       
・作成テスト1(リーディング)(20 %)
・作成テスト2(ライティング)(20%)
・作成テスト3(技能統合型または技能混合型)(20%)

Grading Plan(成績評価方法)

・Weekly quiz (20 %) : from Week 2 to Week 11
・Reaction paper (20 %) : every lesson  
・Developing a reading comprehension test(20%)
・Developing a writing test(20%)
・Developing an integrated or mixed skills test(20%)
Students will submit tests they developed and report the practicality and validity of the tests.

教科書および参考書

授業で資料を配布します。(Materials will be distributed in the class.)
推薦図書は授業で紹介します。(Recommended books will be introduced in the class.)

授業時間外学習

授業で配布する資料や文献を読み、自分なりの考えを発表できるようにする。
(After each lesson, read the material distributed and prepare to present your thoughts.)

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有