シラバスの表示

英語学講読 / English Linguistics (Reading)

後期 水曜日 4講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 中村 太一. セメスター: 6. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-LIN309J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

英語学講読

授業題目

英語学の思考法Ⅱ

Course Title (授業題目)

Fundamental Perspectives in English Linguistics II

授業の目的と概要

英語学関連の英語文献の講読を通して、文献を正確に読む能力を育成するともに、生成文法統語論の基本的な概念の理解を目指す。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

This course aims to improve students' ability to read English texts with accuracy and introduce students to basic concepts of generative syntax, through intensive reading of English texts on English linguistics.

学習の到達目標

①生成文法統語論の思考法や研究方法論を理解する
②批判的に英文を読む力を身につける

Learning Goals(学習の到達目標)

Students will understand the basic concepts and methodology of generative syntax and develop the ability to read research papers from critical viewpoints.

授業内容・方法と進度予定

この授業は担当教員による講義、担当者による講読発表とディスカッションから構成される。内容とスケジュールは次の通りである。

第1回:ガイダンス
第2回:導入
第3回:項交替
第4回:項交替の諸問題
第5回:項交替へのアプローチ (1): 変形規則による分析
第6回:項交替へのアプローチ (2): 語彙主義的分析と構文文法に基づく分析
第7回:項交替へのアプローチ (3):反語彙主義的分析と機能主義的分析
第8回:与格交替 (1):交替形間に見られる意味的な違い
第9回:与格交替 (2):動詞の意味の違い
第10回:与格交替 (3):交替形間に見られる機能的な違い
第11回:使役交替 (1):他動詞形と自動詞形の意味の重なり
第12回:使役交替 (2):被行為者項に見られる意味的制限
第13回:使役交替 (3):原因項に見られる意味的制限
第14回:使役交替 (4):交替形間に見られる語用論的な違い
第15回:まとめ

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

This course consists of lectures by the instructor, presentations by the students, and discussions. The course contents and schedule are as follows.

1. Guidance
2. Introduction
3. Argument alternations
4. The challenges of argument alternations
5. The transformational approach
6. The lexical approach and the constructional approach
7. The neoconstructional approach and the functional approach
8. Semantic differences between the two variants in the dative alternation
9. The dative alternation and verb meaning
10. Functional differences between the two variants in the dative alternation
11. Semantic overlapping between the two variants in the causative alternation
12. Selectional restrictions on the patient NP in the causative alternation
13. Selectional restrictions on the causer NP in the causative alternation
14. Pragmatic differences between the two variants in the causative alternation
15. Summary

成績評価方法

授業における発表とディスカッションへの参加 (40%), 期末レポート (60%)

Grading Plan(成績評価方法)

In-class presentation and class participation (40%), final report (60%)

教科書および参考書

テキスト:Levin, Beth (2015) "Semantics and Pragmatics of Argument Alternations," Annual Review of Linguistics 1: 63-83. プリント使用。

授業時間外学習

事前に該当箇所を予習し、問題点や不明な点を整理する(2時間)。授業後は、内容を確認し問題点について理解を深める(2時間)。
The students are required to read the assigned part of the textbook in advance and prepare for in-class discussion and presentation. They are also required to review each class to have a better understanding of the topics discussed in class and in the textbook.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有