シラバスの表示

英語学講読 / English Linguistics (Reading)

前期 水曜日 4講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 中村 太一. セメスター: 5. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-LIN309J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

英語学講読

授業題目

英語学の思考法Ⅰ

Course Title (授業題目)

Fundamental Perspectives in English Linguistics I

授業の目的と概要

英語学関連の英語文献の講読を通して、文献を正確に読む能力を育成するともに、生成文法統語論の基本的な概念の理解を目指す。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

This course aims to improve students' ability to read English texts with accuracy and introduce students to basic concepts of generative syntax, through intensive reading of English texts on English linguistics.

学習の到達目標

①生成文法統語論の思考法や研究方法論を理解する
②批判的に英文を読む力を身につける

Learning Goals(学習の到達目標)

Students will understand the basic concepts and methodology of generative syntax and develop the ability to read research papers from critical viewpoints.

授業内容・方法と進度予定

この授業は担当教員による講義、担当者による講読発表とディスカッションから構成される。内容とスケジュールは次の通りである。

第1回:ガイダンス
第2回:導入
第3回:生成言語学の方法論
第4回:長距離依存関係
第5回:長距離依存関係と階層構造(1):構成素統御
第6回:長距離依存関係と階層構造(2):階層構造の精緻化
第7回:長距離依存関係の類型論(1):主要部と句の移動
第8回:長距離依存関係の類型論(2):連続循環的移動
第9回:長距離依存関係の類型論(3):A移動とA-bar移動
第10回:長距離依存関係の類型論(4):接辞繰り下げと非顕在的移動
第11回:長距離依存関係の類型論(5):束縛関係
第12回:長距離依存関係の類型論(6):移動の局所性
第13回:空所の類型論(1):繰り上げとコントロール
第14回:空所の類型論(2):省略
第15回:まとめ

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

This course consists of lectures by the instructor, presentations by the students, and discussions. The course contents and schedule are as follows.

1. Guidance
2. Introduction
3. The research methodology of generative linguistics
4. Nonlocal dependencies
5. c-command
6. Elaboration of hierarchical structure
7. Head movement and phrasal movement
8. Successive cyclic movement
9. A and A-bar movement
10. Affix lowering and covert movement
11. Binding
12. Locality in movement
13. Raising and control
14. Ellipsis
15. Summary

成績評価方法

授業における発表とディスカッションへの参加 (40%), 期末レポート (60%)

Grading Plan(成績評価方法)

In-class presentation and class participation (40%), final report (60%)

教科書および参考書

テキスト:Cheng, Lisa Lai-Shen and James Griffiths (2021) “The Enduring Discoveries of Generative Syntax,” in A Companion to Chomsky, ed. by Nicholas Allot, Terje Lohndal and Georges Rey, pp. 52-65, Wiley-Blackwell. プリント使用。

授業時間外学習

事前に該当箇所を予習し、問題点や不明な点を整理する(2時間)。授業後は、内容を確認し問題点について理解を深める(2時間)。
The students are required to read the assigned part of the textbook in advance and prepare for in-class discussion and presentation. They are also required to review each class to have a better understanding of the topics discussed in class and in the textbook.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有