シラバスの表示

社会学各論 / Sociology (Special Lecture)

後期 水曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 妙木 忍. セメスター: 6. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-SOC301J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

社会学各論

授業題目

日本の思想遺産・主婦論争を読む

Course Title (授業題目)

Japan’s heritage of thought: Reading the Housewife Controversy

授業の目的と概要

本授業では、フェミニズムの歴史を学ぶとともに、日本の思想遺産である主婦論争を解読することを目的としている。さらに、男性や社会にもかかわる論点がなぜ女性の論点として論じられてきたのか、なぜ女性のライスコース選択をめぐる論争が時代や論点の変容を経ても繰り返されるのかなど、社会のメカニズムについても考察する。さらに、東大祝辞(2019年)を読み解くことを通して、日本におけるジェンダー問題を把握し、一人一人が生きやすい社会になるためにはどのようにしていきたいかを主体的に考える。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

The purpose of this course is to give an overview of the history of feminism and interpret the Housewife Controversy, part of Japan’s heritage of thought. It also aims to analyze social mechanisms such as why the controversy revolved around women despite also concerning men and wider society, and why controversy regarding women’s choice of life course continues even as the era and talking points change. Furthermore, through a reading of Chizuko Ueno’s 2019 Matriculation Ceremony Congratulatory Address at the University of Tokyo, this course will help students grasp social problems in Japan from the perspective of gender, and explore how we can take independent action to change society.

学習の到達目標

フェミニズムの歴史について理解する。
ジェンダーの視点から社会を読み解く力を身につける。
自分の問題関心にそって問いを立て、解くことができる力を身に付ける。

Learning Goals(学習の到達目標)

This course is designed to help students understand the history of feminism. 
It also aims to consider social problems from the perspective of gender.
Furthermore, it is intended to help students think about issues of concern to them, to pose their own questions about those issues, and to solve them.

授業内容・方法と進度予定

本授業は、講義を中心に進める。レスポンス・カードを用いた質疑応答や発表も取り入れる。内容および進度は以下の通りである。

第1回 イントロダクション
第2回 フェミニズムの歴史
第3回 ジェンダー研究の展開
第4回 家族の戦後体制
第5回 労働とジェンダー(統計データを読む)
第6回 主婦論争とは何か
第7回 第1次・第2次・第3次主婦論争
第8回 第4次主婦論争
第9回 第5次主婦論争
第10回 第6次主婦論争
第11回 主婦論争の通時的分析、日本におけるジェンダー規範の変容
第12回 発表と討論① 
第13回 発表と討論②
第14回 東大祝辞(2019年)を読む
第15回 まとめ

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

This is a lecture-centered course, but it will incorporate question and answer sessions using response cards and opportunities for presentations. The course content and schedule are as shown below.

1 Introduction
2 The History of Feminism
3 The Development of Gender Studies
4 The Family System in Post-war Japan and Statistics on the Family
5 Labor and Gender
6 What is the Housewife Controversy?
7 First, Second and Third Housewife Controversy (1950s, 1960s and 1970s)
8 Fourth Housewife Controversy (1980s)
9 Fifth Housewife Controversy (1990s)
10 Sixth Housewife Controversy (2000s)
11 Diachronic Analysis of the Housewife Controversy, The transformation of gender norms in Japan
12 Presentation and Discussion (1)
13 Presentation and Discussion (2)
14 Reading Chizuko Ueno’s 2019 Matriculation Ceremony Congratulatory Address at the University of Tokyo
15 Summary

成績評価方法

授業への関与度(15%)、レスポンス・カードの提出(15%)、宿題(20%)、発表(20%)、レポート(30%)

Grading Plan(成績評価方法)

Class participation (15%), Response Cards (15%), Assignments (20%), Presentation (20%), Essay (30%)

教科書および参考書

教科書は使用しない。レジュメを配布する。参考文献は適宜紹介する。
No textbook will be used. Handouts will be provided at every class. Reference materials will be introduced as necessary.

授業時間外学習

授業の予習と復習、宿題、発表準備、レポート執筆。
Students are required to prepare and review for each class. Assignments may be given, and preparation for a presentation and an essay will also be required.

その他

毎回授業の最後にレスポンス・カードを提出する。
Students will be requested to complete a response card at the end of each class.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有