前期 木曜日 1講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 小泉 政利. セメスター: 5. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-LIN332J. 使用言語: 日本語.
理論言語学各論
統語論入門
Introduction to Syntax
この授業では,まず統語論の基本的な概念と原理を学び、その後にさまざまな統語現象の分析事例に触れます。また,口頭発表および自律的な学習習慣のスキルの獲得も目指します。
This course deals with the basic concepts and principles of syntax as well as case studies of various syntactic phenomena. It also enhances the development of students’ skill in making oral presentation and self-regulated learning.
統語論の基本的な概念と原理について自分の言葉で説明できるようになること。
身近な言語現象について自分なりに分析しようとする姿勢を身につけること。
By the end of the course, students should be able to describe in their own words the basic concepts and principles of syntax, and develop an attitude of trying to analyze familiar linguistic phenomena in their own way.
1. ガイダンス
2. ことばの科学的研究方法
3. ことばの獲得の不思議、普遍文法
4. 語彙範疇と機能範疇、統語構造、Xバー理論
5. 文の構造を再考する、意味役割、能動と受動
6. 数量詞と代名詞、コントロールと上昇、非対格仮説
7. 動詞句内主語仮説、主要部移動、Wh疑問詞と題目の移動
8. Ergativity
9. Tongan Syntax
10. Case Theory
11. Syntactic Ergativity in Tongan
12. Morphological Split: Accusative Behaviour of Pronouns
13. Raising or No Raising?
14. Passive
15. Antipassive and Middle Constructions
1. Guidance
2. Scientific method
3. Language acquisition; universal grammar
4. Grammatical and functional categories,;syntactic structure; X-bar Theory
5. sentence structure revisited; Theta roles; active and passive voice
6. Numeral quantifiers and pronouns; control and raising; Unaccusative verbs
7. internal subject hypothesis: Head movement; wh-movement and topicalization
8. Ergativity
9. Tongan Syntax
10. Case Theory
11. Syntactic Ergativity in Tongan
12. Morphological Split: Accusative Behaviour of Pronouns
13. Raising or No Raising?
14. Passive
15. Antipassive and Middle Constructions
概ね以下の基準で総合的に評価する。
・発表:50%
・宿題:50%
Your overall grade in the class will be decided based on the following:
- Oral presentations: 50%
- Assignments: 50%
教科書
岸本秀樹『ベーシック生成文法』ひつじ書房
自ら主体的に計画と目標を立て,自律的に準備学習に取り組んで下さい。
Students are strongly expected to voluntarily develop a plan and goals and to undertake preparatory learning.