シラバスの表示

言語学各論Ⅱ / Linguistics (Special Lecture) II

前期 火曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 那須川 訓也. セメスター: 5. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-LIN330J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

言語学各論Ⅱ

授業題目

音韻論概説I

Course Title (授業題目)

Introduction to phonology I

授業の目的と概要

この授業を通して、英語と日本語の母語話者が示す分節現象で観察される規則に焦点を当て、音声が、言語(文法)構造を構成している単位としてどのように機能しているかを学ぶ。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

In this course, students will study how speech sounds function as units of linguistic (grammatical) structure, focusing on segmental patterns in native-speaker spoken English and Japanese.

学習の到達目標

この授業を通して、諸言語話者の (i)母語の音体系,(ii) 音現象を制御する規則,(iii)文法理論における音韻知識の位置づけ、を説明できるようになる。

Learning Goals(学習の到達目標)

After completing this course, students will be able to explain (i) what language speakers know about their native sound system, (ii) some of the rules controlling sound patterns in a particular language, and (iii) where phonological knowledge belongs in a general theory of grammar.

授業内容・方法と進度予定

授業計画は以下の通りである.毎回の進度は受講者の様子によって若干変わります.

第1回: 音韻論とは何か.
第2回: 音韻論と音声学
第3回: 規則体系としての言語
第4回: 言語機能
第5回: 中核文法と周辺体系
第6回: 音素論
第7回: 音素と異音
第8回: 対立分布と相補分布
第9回: 異音規則
第10回: 音配列論
第11回: 音韻範疇
第12回: 母音素性
第13回: 母音弱化
第14回: 子音素性
第15回: 子音軟音化

毎回授業の冒頭で、前回の授業内容を復習する.

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

The contents and schedule are given below, but they may be subject to change depending on the degree of students' understanding.

Class 1: What is phonology?
Class 2: Phonology versus phonetics
Class 3: Language as a rule-based system
Class 4: The organisation of the language faculty
Class 5: Core grammar versus peripheral systems
Class 6: The phonemic principle
Class 7: Phonemes and allophones
Class 8: Complementary and contrastive distribution
Class 9: Allophonic rules
Class 10: Phonotactics
Class 11: Phonological categories
Class 12: Vowel features
Class 13: vowel reduction
Class 14: Consonant features
Class 15: Consonant lenition

At the beginning of each class, the contents of the previous class are reviewed.

成績評価方法

レポート課題×2 (60%),確認テスト×1 (40%)

Grading Plan(成績評価方法)

2 homework assignments (60%), 1 in-class written test (40%)

教科書および参考書

教科書: 小泉 政利(編)2016.『ここから始まる言語学プラス統計分析』 共立出版.

授業時間外学習

毎回、授業で扱った教科書の個所と例を復習すること。そして不明な部分があれば、教員に尋ねること。
[After each class students are expected to review the material and examples studied in class, and to ask the instructor for guidance/clarification where necessary.]

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有