シラバスの表示

考古学各論 / Archaeology

前期 月曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 佐野 勝宏. セメスター: 5. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-HIS303J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

考古学各論

授業題目

人類の進化と考古学

Course Title (授業題目)

Archaeology and Human Evolution

授業の目的と概要

この授業では、考古文化の発達と人類進化の関係について学ぶ。人類の各進化段階で起きた、認知、行動、文化、社会の発達について学び、人類の生物学的な進化と文化的発達の意味を理解する。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

In this course, the correlation between the development of archaeological cultures and the human evolution are explained. Students better understand the significance of the biological evolution of humans and cultural development by learning the advances in cognition, behaviors, cultures and societies corresponding to the human evolution.

学習の到達目標

人類の進化史と考古文化の発達史の概要を把握し、考古文化の発達に関する進化論的な意義についての理解を深める。

Learning Goals(学習の到達目標)

Students are supposed to learn the basis of the human evolution and the development of archaeological cultures so that they can better understand the evolutionary significance of the advances in archaeological cultures.

授業内容・方法と進度予定

1. ガイダンス
2. 人類の進化史
3. 道具の出現と発達
4-5. 火の利用の起源
6. 原人・旧人の出現と拡散
7. ネアンデルタール人
8-9. DNA研究からみた進化史
10. 旧人・新人の交替劇
11. 狩猟技術の発達史
12-13. 旧石器時代の芸術
14. 新石器文化の拡散と受容
15. 家畜化の歴史

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1. Guidance
2. Human evolution
3. Emergence and development of tools
4-5. Origin of fire
6. Emergence and dispersals of archaic humans
7. Neanderthals
8-9. Human evolution from DNA studies
10. Replacement of archaic humans by Homo sapiens
11. Development of hunting technology
12-13. Palaeolithic arts
14. Expansion and acceptance of the Neolithic culture
15. History of domestication

成績評価方法

リポート[70%]・出席[30%]

Grading Plan(成績評価方法)

Report[70%]・Attendance[30%]

教科書および参考書

教科書は使用せず、授業中に資料を配付する。適宜、参考文献を紹介する。

授業時間外学習

特に興味がある内容に関して、各自参考文献等で理解を深める。

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有