シラバスの表示

日本史基礎講読 / Japanese History (Introductory Reading)

後期 火曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 柳原 敏昭. セメスター: 4. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-HIS205J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

日本史基礎講読

授業題目

中世史料講読

Course Title (授業題目)

Introduction to Japanese Medieval historical Materials

授業の目的と概要

 歴史学は実証の上に成り立つ学問であり、それを学ぶ者は歴史資料を的確に読みこなすことができなければならない。本講では、その第一歩として日本中世史に関する代表的な史料を講読し、基礎的な読解力を身につけることを目標とする。また、中世社会の特質についても考える。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

Historiography is a discipline that stands on proofs. Students studying Historiography must be able to read historical materials accurately. As a first step, in this class, students read standard historical materials in the Middle Ages and gain the fundamental skills to read them. Students also consider the characteristics of Japanese medieval society.

学習の到達目標

基本的な中世史料を読解できるようになる。

Learning Goals(学習の到達目標)

Students will develop basic reading skills to understanding historical materials of medieval Japan.

授業内容・方法と進度予定

1)ガイダンス
2)学生による報告と討論
3)学生による報告と討論
4)学生による報告と討論
5)学生による報告と討論
6)学生による報告と討論
7)学生による報告と討論
8)学生による報告と討論
9)学生による報告と討論
10)学生による報告と討論
11)学生による報告と討論
12)学生による報告と討論
13)学生による報告と討論
14)学生による報告と討論
15)授業のまとめ

原則として対面

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

The contents and schedule are as shown below:

1)Outline
2)Student presentations and discussion
3)Student presentations and discussion
4)Student presentations and discussion
5)Student presentations and discussion
6)Student presentations and discussion
7)Student presentations and discussion
8)Student presentations and discussion
9)Student presentations and discussion
10)Student presentations and discussion
11)Student presentations and discussion
12)Student presentations and discussion
13)Student presentations and discussion
14)Student presentations and discussion
15)Course wrap-up

Face-to-face in principle

成績評価方法

リポート[40%]・出席[20%]・その他(授業中における発表の内容、議論への関与度)[40%]

Grading Plan(成績評価方法)

Report (40%), Attendance (20%), Other (in-class presentations, contribution to discussions, etc.) (40%)

教科書および参考書

講義時にプリントを配布する。
References are handed out at every class.

授業時間外学習

報告者はおおよそ2週間前から準備を始めること。報告にあたっていない学生も事前に史料を読み、疑問点・問題点を整理してから授業に臨むこと。
Students who are presenting are to prepare their presentations 2 weeks in advance. Students who are not presenting are to read the source materials and to prepare questions and comments before class.

その他

古文・漢文の基礎的読解力を要する。
It is recommended that participating students have basic skills in reading classical Japanese and Chineses.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有