前期 月曜日 1講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 毛塚 和宏. セメスター: 3. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-OSO201J. 使用言語: 日本語.
行動科学概論
社会科学におけるモデル入門
Introduction to Model in Socical Science
(数理)モデルは人や社会のふるまいや傾向を理解するのに大いに役立つ.本授業では以下のモデルを通して,社会科学におけるモデルを理解する.
1) 確率と効用
2) 合理的選択理論
3) 行動の伝播
4) 社会的ネットワーク
Models give us insight about behaviors and tendencies of humanity and society.
In this course, students learn the models in social science below:
1) Probability and Utility
2) Rational Choice
3) Influence of Behavior
4) Social Network
1) 社会科学におけるモデルを他人に説明できるようになる.
2) 社会科学におけるモデルを簡単な数学を用いて表現できるようになる.
3) 社会科学におけるモデルを,自分で見つけた社会現象に応用して分析できるようになる.
By participating in the course, students will be able to:
1) explain the models to others
2) express the models with basic mathematics
3) analyze the social phenomena with the models
授業の実施形態:オンライン
1. イントロダクション
2. 非合理的なくじのひき方:確率と効用
3. 人の意思決定:リスクとプロスペクト理論
4. なぜバイトは暴走するのか:エージェンシー問題
5. 社員がきちんと働くには:インセンティブ契約とモニタリング
6. カルトや陰謀論が信者の生活様式を変えるのはなぜか:宗教とカルト
7. 教育格差はなぜ縮まらないのか:Breen-Goldthorpeモデル
8. 隣の芝はなぜ青いのか:相対的はく奪
9. 流行が生じるメカニズム:閾値モデルとロジスティック曲線
10. 流行はなぜ収まるのか:SIRモデル
11. 格差の行きつく先はどこへ:マルコフ連鎖
12. 感染する肥満?:社会的ネットワークとその威力
13. 誰がネットワークの中心か:ネットワーク分析と行列
14. ボーリングと政治腐敗:社会関係資本
15. まとめ
1. Introduction
2. Draw a irrational lot: probability and utility
3. Decition making: risk and Prospect Theory
4. Why did some part-time workers do stupid things?: agency problem
5. How to make employee work properly: insentive and monitoring
6. Why cult and conspiracy theory chenges their followers lifestyle?: religion and cult
7. Why inequality of education have not been schrinked?: Breen-Goldthorpe model
8. Why the grass is always greener on the other side?: relative deprivation
9. Mechanism of trends: threshold model and logistic curve
10. Why trends sibsides?: SIR model
11. Where inequality converge to: Markov chain
12. Obesity infect someone?: social network
13. Who is the center of network?: network analysis
14. Bowling and poilical corruption: social capital
15. Summary
( )筆記試験[ %]・(○)レポート[70%]・(○)小課題[30%]
Final report 70% and assignments after each class 30%
なし。適宜資料を配布する。
入念な予習,復習を行うこと.
随時メール( kkezuka@ila.titech.ac.jp )にて連絡すること.