シラバスの表示

美学・西洋美術史概論 / Aesthetics and History of European Fine Arts (General Lecture)

前期 火曜日 5講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 足達 薫. セメスター: 3. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-ART202J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

美学・西洋美術史概論

授業題目

アートの誕生現場: 14 世紀から現代まで

Course Title (授業題目)

The Birth of Art: From the 14th Century to the Present

授業の目的と概要

中世末期から現代にかけての絵画および彫刻の発展過程を理解するためには、「アーティスト」および「アート」という概念 の形成過程を理解することが必要不可欠です。この授業では、信仰や崇拝の対象として制作されていた絵画や彫刻が、いかにして現代の私たちが知るアートへと「変容」していったかを、特に重要な役割を果たした作品および事例の分析を通じて概観します。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

In order to understand the development of painting and sculpture from the late Middle Ages to the present day, it is essential to understand how the concepts of "artist" and "art" were formed. In this course, we will look at how paintings and sculptures, which were originally created as objects of faith and worship, were "transformed" into the art that we know today through the analysis of works and examples that played a particularly important role.

学習の到達目標

アーティストおよびアートという概念の形成過程を具体的な作品および作家を通じて理解する。
美術作品の視覚的分析のための具体的な観点および手順(特にイコノグラフィー、様式と形式)を理解する。
14世紀から現代までの重要な美術作品を理解する。

Learning Goals(学習の到達目標)

To understand the process of formation of the concepts of artist and art through specific works and artists. Understand the specific perspectives and procedures (especially iconography, style and form) for the visual analysis of works of art.

授業内容・方法と進度予定

1:アートとは コミック作品『 QED 』「ファイハの画集」を起点として
2:アートワールド
3:イコノグラフィー 1 )美術作品を分析する方法
4:イコノグラフィー 2 )「時代の目」
5:形式と様式
6:署名と自画像
7:アーティスト誕生の瞬間 1
8:アーティスト誕生の瞬間 2
9:炎上するアーティストたち
10:美術アカデミーの誕生
11:「本物そっくり」とは何か
12;印象主義から ファン・ゴッホへ
13:写真術とピカソ
14:アートの勝利
15:アートの昨日と近未来
(註:資料作成の過程で発見した内容に基づいて変更することがあります)

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1: What is art? Comic work "QED" and "Faiha's Art Book" as a starting point
2: Art World
3: Iconography 1 ) How to analyze a work of art
4: Iconography 2) "Eye of the Age
5: Form and Style
6: Signatures and Self-Portraits
7: The Moment of the Artist's Birth 1
8: The Moment of the Artist's Birth 2
9: Artists on Fire
10: Birth of the Academy of Fine Arts
11: What is "Authenticity
12: From Impressionism to Van Gogh
13: Photography and Picasso
14: The Triumph of Art
15: Art Yesterday and the Near Future
(Note: Subject to change based on discoveries made in the process of documentation)

成績評価方法

毎回の授業でのコメントアンケート(方式は考え中。授業で示します)および全体を通じたまとめミニレポートを総合して評価します。

Grading Plan(成績評価方法)

The evaluation is based on a comment questionnaire in each class (the method will be indicated in class) and a summary mini-report throughout.

教科書および参考書

授業で指示します。

授業時間外学習

配布資料をヒントにしながら、授業で取り上げた名作や問題作をインターネットや画集で見直すと、記憶と理解が深まりますのでおすすめです。

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有