シラバスの表示

国際環境資源政策論総合演習B

後期 木曜日 4講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 正弘. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-OSO613J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目群/Categories

大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)

授業題目/Class Subject

国際環境資源政策論総合演習B Seminar of International Environmental Resource Policy B

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

国際環境資源政策論分野の研究を行っている大学院生の研究活動に対し、幅広い研究視点にもとづいたアドバイスを与え、研究方法の確立と研究発表能力向上のための研究指導を行う。また、各自の研究テーマにおける研究背景と問題意識を具体化し、研究目的を明確にする。
This course gives useful advices to graduate students for the field of international environmental resource
policy research based on broad viewpoint. The aims of this course are to master research methodologies and improve presentation skills. Students are expected to make their own research backgrounds, issues and goals clearer.

学修の到達目標/Goal of Study

自分の言葉で自分の研究内容を説明し,学術的な議論に十分に応答できるようになること.Students are expected to be able to explain their research contents in their own words and to respond adequately to academic discussions.

授業内容・目的・方法/Contents and progress schedule of class-授業計画

研究実施に必要な基礎的スキルを修得すること.To acquire the basic skills necessary to conduct research.

授業の概要、実施計画の説明
Introduction

研究の背景と必要性の考察
Consideration of Research Background and Necessity

先行研究の考察Ⅰ
Survey of Previous StudiesⅠ

先行研究の考察Ⅱ
Survey of Previous Studies Ⅱ

環境政策学分野の学術論文講読・発表
Reading and Presentation on Environmental Policy Research

環境心理学分野の学術論文講読・発表
Reading and Presentation on Environmental Psychology Research

環境経済学分野の学術論文講読・発表
Reading and Presentation on Environmental Economics Research

国際環境資源政策論の研究手法Ⅰ
Research Approach on International Environmental Resource PolicyⅠ

国際環境資源政策論の研究手法Ⅱ
Research Approach on International Environmental Resource Policy Ⅱ

国際環境資源政策論の研究手法Ⅲ
Research Approach on International Environmental Resource Policy Ⅲ

研究テーマの設定Ⅰ
Research Theme Setting Ⅰ

研究テーマの設定Ⅱ
Research Theme Setting Ⅱ

事例研究発表Ⅰ
Presentation on Case Study Ⅰ

事例研究発表Ⅱ
Presentation on Case Study Ⅱ

事例研究発表Ⅲ
Presentation on Case Study Ⅲ

成績評価方法/Evaluation Method

発表内容(発表資料を含む)50%、出席20%、授業への積極的な貢献30%
Presentation, including presentation materials:50%, Class attendance:20%, Active contributions in class:30%

教科書および参考書/Textbook and references

別途指示 To be designated

授業時間外学修/Preparation and Review

学術論文を中心に,できるだけ多くの参考文献を読んで理解しておくこと.Students should read and understand as many references as possible, mainly academic papers.

その他/In addition

別途指示 To be designated

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有