後期 水曜日 3講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 小原 豊志. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-HIS606J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)
アメリカ合衆国史におけるポピュリズムと「反乱」 Populism and "Rebellion" in U.S. History
本講義は、19世紀アメリカ合衆国におけるポピュリズム運動と「反乱」と呼ばれる事象との関連を解明することにより、アメリカ型人民主権の歴史的特質を把握することを目的とする。
The purpose of this lecture is to grasp the historical characteristics of American popular sovereignty by elucidating the relationship between the populist movements and the events known as "rebellions" in the 19th century United States.
アメリカ史におけるポピュリズムと「反乱」との関係を把握することにより、アメリカ民主主義の功罪を理解すること。
Students are expected to understand the merits and demerits of American democracy by considering the relationship between populism and "rebellion".
アメリカ合衆国におけるポピュリズムと「反乱」の歴史を扱った文献の精読と議論を行なう。なお、授業はコロナ感染状況により、オンライン(Google Classroom)になる可能性がる。
A close reading and discussion of the literature dealing with the history of populism and "rebellion" in the United States. This class may be conducted online (Google Classroom)depending on the COVID-19 infection situation.
オリエンテーション
Course orientation
ポピュリズムとは何か
Introductory Lecture: What is populism?
テキストの精読と議論(1)
Text readings and discussion:(1)
テキストの精読と議論(2)
Text readings and discussion:(2)
テキストの精読と議論(3)
Text readings and discussion:(3)
テキストの精読と議論(4)
Text readings and discussion:(4)
テキストの精読と議論(5)
Text readings and discussion:(5)
テキストの精読と議論(6)
Text readings and discussion:(6)
テキストの精読と議論(7)
Text readings and discussion:(7)
テキストの精読と議論(8)
Text readings and discussion:(8)
テキストの精読と議論(9)
Text readings and discussion:(9)
テキストの精読と議論(10)
Text readings and discussion:(10)
テキストの精読と議論(11)
Text readings and discussion:(11)
テキストの精読と議論(12)
Text readings and discussion:(12)
総括
Summary of the class
授業への参加度を40%、期末レポートを60%に換算して評価する。
Assessment will be based on class participation (40%) and one final take-home essay (60%).
授業で扱う文献は担当者が事前に配付する。
Texts will be provided by the instructor.
指定された部分を精読してから、授業に臨むこと。
Students are expected to read texts in advance.
オフィスアワーについては別途提示する。
Office hours will be announced separately.