後期 水曜日 2講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 担当教員. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-ARS632J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)
アジア・アフリカ世界の歴史
Intensive reading of Asian and African history
本授業では東アジアに関する歴史研究を中心に、アジア・アフリカ世界の歴史に関する研究文献を精読することで、知識を深めるともに、文献を批判的に読む姿勢を身に着ける。
In this course, students will deepen their knowledge and develop critical reading skills through intensive reading of studies of Asian and African history, with a focus on East Asia.
①自身の関心のある分野を中心に、様々なテーマの歴史学研究を精読することで、広範な知識と批判的に文献を読む姿勢を身につける。
②レジュメの作成と文献の内容についての議論を行うことで、研究に必要な基本的なスキルを身につける。
1: Students will acquire a broad knowledge and a critical reading attitude through intensive reading of historical studies on a variety of topics, focusing on their own areas of interest.
2: Students will develop basic research skills by summarising and discussing the content of studies.
概要 各回で講読する文献を設定し、担当者はレジュメを作成する。参加者は文献を読んで授業に臨み、文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary of the literature. All students read the literature and discuss the content in class.
第1回 授業説明 Orientation
授業の進め方を説明し、レジュメ担当を決定する。
Explanation about the class.
第2回 アジア・アフリカ世界の歴史(1) Intensive reading of Asian and African history (1)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第3回 アジア・アフリカ世界の歴史(2)Intensive reading of Asian and African history (2)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第4回 アジア・アフリカ世界の歴史(3)Intensive reading of Asian and African history (3)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第5回 アジア・アフリカ世界の歴史(4)Intensive reading of Asian and African history (4)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第6回 アジア・アフリカ世界の歴史(5)Intensive reading of Asian and African history (5)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第7回 アジア・アフリカ世界の歴史(6)Intensive reading of Asian and African history (6)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第8回 アジア・アフリカ世界の歴史(7)Intensive reading of Asian and African history (7)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第9回 アジア・アフリカ世界の歴史(8)Intensive reading of Asian and African history (8)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第10回 アジア・アフリカ世界の歴史(9)Intensive reading of Asian and African history (9)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
11回 アジア・アフリカ世界の歴史(10)Intensive reading of Asian and African history (10)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第12回 アジア・アフリカ世界の歴史(11)Intensive reading of Asian and African history (11)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第13回 アジア・アフリカ世界の歴史(12)Intensive reading of Asian and African history (12)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第14回 アジア・アフリカ世界の歴史(13)Intensive reading of Asian and African history (13)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
第15回 アジア・アフリカ世界の歴史(14)Intensive reading of Asian and African history (14)
担当者はレジュメを作成し、参加者と文献内容について議論する。
The student in charge prepares a summary and discusses the content with the other students.
【成績評価方法】
レジュメの作成、および授業内での議論への参加から総合的に判断する。
Presentation and class participation 100%
授業で指示する。
The texts will be announced in class.
次回とりあつかう文献を精読してくる。レジュメ担当者はレジュメを作成する。
Students should carefully read the literature for the next class. The student in charge prepares a summary.
初回授業時に講読を希望する文献を持参してください。
Please bring the literature you want to discuss in class to the first class.