シラバスの表示

グローバル・ガバナンス論Ⅱ

後期 火曜日 5講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 松本 明日香. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-IPE6E. 使用言語/Language Used in Course: 英語.

科目群/Categories

大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)

授業題目/Class Subject

グローバル・ガバナンス論:
アジア太平洋とユーラシア大陸における地域枠組みの比較分析
Theory of Global Governance:
Comparative Analysis of Regional Frameworks on the Asia-Pacific and the Eurasia Continent

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

日本と世界は、ユーラシア大陸とインド太平洋における新しい現実にどのように対応すべきか。この授業はグローバル・ガバナンスと地域枠組みの近年の進展を、以下の3つの領域から検討する。
(1) 経済枠組み:環太平洋経済連携(CPTPP)、インド太平洋経済枠組み(IPEF)、日米FTA、地域的な経済連携(RCEP)など
(2) 安全保障枠組みと経済の融合:インド太平洋戦略、上海協力機構、経済制裁など
(3) 国際援助・開発枠組み:アジア開発銀行と日本の政府開発援助、アジア国際投資銀行と一帯一路など
これらの3つの領域を、(1)歴史的視角、(2)理論的分析、(3)質的・量的分析の3つのアプローチにおいて、比較検討していく。
How should Japan and the world deal with new reality in the Eurasian continent and the Indo-Pacific? This class will examine the recent developments of global governance and regional frameworks in the following three spheres: (1) economic initiatives such as the TPP-11, the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), the Indo-Pacific Economic Framework (IPEF), etc.; (2) security initiatives and its fusion with the economic sphere such as the Indo-Pacific, and the Shanghai Cooperation Organization (SCO), etc.; and (3) international aid initiatives such as the Asian Development Bank (ADB), the Asian International Investment Bank (AIIB) and OBOR, and NGO. We will examine these three spheres from three different approaches: (1) historical perspectives, (2) theoretical analyses, and (3) qualitative and quantitative analyses.

学修の到達目標/Goal of Study

授業のなかで学生は、(1) 経済枠組み、(2) 安全保障枠組みと経済の融合、(3) 国際援助・開発枠組みを、(1)歴史的視角、(2)理論的分析、(3)質的・量的分析の3つのアプローチにおいて、どのように分析するか習得する。
In this class, students will learn how to analyze these multiple regional frameworks using three different approaches: (1) historical perspectives, (2) theoretical analyses, and (3) qualitative and quantitative analyses.

授業内容・目的・方法/Contents and progress schedule of class-授業計画

グローバル・ガバナンスと地域枠組みを理解するため、学生は以下の内容に関して事前に指定された参考文献を読み、メモし、討論を行う。
To understand the global governance and regional frameworks, students will be required to read class materials, answer quizzes, and discuss on the following topics.

導入
Introduction

第1部 通商の枠組みと理論
Part 1 Trade framework and theories

1-1. 環太平洋パートナーシップとインド太平洋経済枠組み
1-1: Trans-Pacific Partnership (TPP/TPP11/CPTPP) and Indo-Pacific Economic Framework (IPEF)

1-2. 地域的な包括的経済連携
1-2: Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP)

1-3. 日米FTA と 米韓FTA
1-3: Japan-US FTA and KORUS

第2部 安全保障枠組みと理論、経済面との融合
Part 2 Security framework and theories and its fusion with the economic sphere

2-1. インド太平洋枠組み
2-1: The Indo-Pacific framework

2-2. 上海協力機構
2-2: The Shanghai Cooperation Organization (SCO)

2-3. 旧・六者会合・ウクライナ問題と経済制裁
2-3: The past Six-Party Talks and Ukraine crisis with economic sanctions

第3部 国際支援・投資枠組み
Part 3: Theories of international assistance and investments

3-1. アジア開発銀行と日本の政府海外援助
3-1: The Asian Development Bank (ADB)/ Japanese ODA

3-2. アジア国際投資銀行と一帯一路
3-2: The Asian International Investment Bank (AIIB)/ One Belt One Road (OBOR)

3-3. NGOと国際ネットワーク
3-3. NGO and international network

発表
Students presentation 1

発表、総括
Students presentation 2, Summary

成績評価方法/Evaluation Method

授業課題・参加 60%、プレゼンテーション 20%、学期末レポート 20%
Class assignments and participation 60%, presentations 20%, and the term paper 20%

教科書および参考書/Textbook and references

参考図書/Reference:
- Deacon, B., Macovei, M. C., Langenhove, L. V., Yeates, N. eds., (2009). World-Regional Social Policy and Global Governance: New research and policy agendas in Africa, Asia, Europe and Latin America. Routledge.
- Karns, Margaret P., Johnson, Tana, Mingst, Karen A., (2023). International Organizations: The Politics & Processes of Global Governance The Politics and Processes of Global Governance, Lynne Rienner Publisher.
- Calder, Kent E. (2019). Super Continent: The Logic of Eurasian Integration. Stanford University Press.

必要に応じて補助資料を配布する場合もある。
Supplementary texts related to each topic will be provided where necessary.

授業時間外学修/Preparation and Review

参考文献の読解、課題の準備を行うこと。
Students are required to read reference materials and prepare for the assigned presentations.

その他/In addition

授業内容は、学生の数や関心に応じて変更する可能性がある。
Course contents may be modified depending on the number of participants and their interests.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有