前期 木曜日 4講時 CALL教室 M304. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 正弘. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-OSO613J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)
国際環境資源政策論総合演習A Seminar of International Environmental Resource Policy A
国際環境資源政策論分野の研究を行っている大学院生の研究活動に対し、幅広い研究視点にもとづいたアドバイスを与え、研究方法の確立と研究発表能力向上のための研究指導を行う。また、各自の研究テーマにおける研究背景と問題意識を具体化し、研究目的を明確にする。
This course gives useful advices to graduate students for the field of international environmental resource
policy research based on broad viewpoint. The aims of this course are to master research methodologies and improve presentation skills. Students are expected to make their own research backgrounds, issues and goals clearer.
自分の言葉で自分の研究内容を説明し,学術的な議論に十分に応答できるようになること.Students are expected to be able to explain their research contents in their own words and to respond adequately to academic discussions.
研究実施に必要な基礎的スキルを修得すること.To acquire the basic skills necessary to conduct research.
授業の概要、実施計画の説明
Introduction
研究の背景と必要性の考察
Consideration of Research Background and Necessity
先行研究の考察Ⅰ
Survey of Previous StudiesⅠ
先行研究の考察Ⅱ
Survey of Previous Studies Ⅱ
環境政策学分野の学術論文講読・発表
Reading and Presentation on Environmental Policy Research
環境心理学分野の学術論文講読・発表
Reading and Presentation on Environmental Psychology Research
環境経済学分野の学術論文講読・発表
Reading and Presentation on Environmental Economics Research
国際環境資源政策論の研究手法Ⅰ
Research Approach on International Environmental Resource PolicyⅠ
国際環境資源政策論の研究手法Ⅱ
Research Approach on International Environmental Resource Policy Ⅱ
国際環境資源政策論の研究手法Ⅲ
Research Approach on International Environmental Resource Policy Ⅲ
研究テーマの設定Ⅰ
Research Theme Setting Ⅰ
研究テーマの設定Ⅱ
Research Theme Setting Ⅱ
事例研究発表Ⅰ
Presentation for Case Study Ⅰ
事例研究発表Ⅱ
Presentation for Case Study Ⅱ
事例研究発表Ⅲ
Presentation for Case Study Ⅲ
発表内容(発表資料を含む)50%、出席20%、授業への積極的な貢献30%
Presentation, including presentation materials:50%, Class attendance:20%, Active contributions in class:30%
別途指示 To be designated
学術論文を中心に,できるだけ多くの参考文献を読んで理解しておくこと.Students should read and understand as many references as possible, mainly academic papers.
別途指示 To be designated