シラバスの表示

看護教育学

後期 火曜日 2講時 保健学科第2講義室. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員/Instructor: 朝倉 京子, 杉山 祥子, 高田 望. 対象学科・専攻/Departments: 保健学科看護学専攻. セメスター/Semester: 8セメスター. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: MNS-FMN3J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

選択・必修/Required・Elective

必修

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

看護基礎教育と看護継続教育に関する理論と方法/ Theories and methods related to nursing basic education and continuing nursing education.

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

看護学教育に関する理論と方法を知る。
Learning the theory and methods of nursing education.

学習の到達目標/Goal of study

看護学教育に関する理論と方法を踏まえて、看護職としての継続教育を考える。
Consider continuing education as a nursing profession based on theories and methods related to nursing education.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 ガイダンス、看護教育にかかわる理論①:リフレクション、クリティカルシンキング(杉山祥子)
第2回 学ぶとはなにか(朝倉京子)
第3回 授業をデザインする(塩飽仁)
第4回 看護教育課程とその法制度(高田望)
第5回 看護教育にかかわる理論②:職業アイデンティティ、キャリア発達(杉山祥子)
第6回 看護職の継続教育①:組織における現任教育(高田望)
第7回 看護職の継続教育②:看護学を大学院で学ぶ(朝倉京子)
第8回 課題学習


Session 1: Guidance, Theory Related to Nursing Education (Part 1): Reflection, Critical Thinking
Session 2: What is Learning?
Session 3: Designing Classes - Jin Shiowaku
Session 4: Nursing Education Curriculum and its Legal System
Session 5: Theory Related to Nursing Education (Part 2): Professional Identity, Career Development
Session 6: Continuing Education for Nursing Professionals (Part 1): In-Service Education in Organizations
Session 7: Continuing Education for Nursing Professionals (Part 2): Studying Nursing at Graduate School
Session 8: Task-based Learning

成績評価方法/Evaluation method

毎回の小レポート(100%)

Mini-reports for each session (100%).

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学習/Preparation and Review

    各回の講義内容に関連する文献・書籍または講義中に紹介のあった文献・書籍を読み、理解を深めること。

    Read and understand literature related to the content of each lecture or literature introduced during the lectures to deepen comprehension.

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有