前期 水曜日 2講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor : 栗田 大樹. 履修年度: 2024.
日本語
先端環境創成学概論
この科目ではClassroomを使用して講義資料と情報を発信します。2024年度のクラスコードは「he73iqz」です。
受講時にClassroomにアクセスし、クラスコードを入力してください。
地球環境のモニタリング,環境調和材料の設計・分析,その製造を含む環境適合型プロセス,リサイクル等,持続可能性を見据えた技術に関してコースを横断し,総合的な理解を深める。
In this course, the classroom is utilized to send all information. The class code is "he73iqz."
When you go to this lecture room, input this class code.
It aims to deepen students' comprehensive understanding of technologies for monitoring the earth's environment, design and analysis of environmentally-conscious materials, and environmentally compatible techniques for recyclable and sustainable processes by the lecturers from academic courses of applied eco-chemistry and global environment materials science.
(クール1)
1. イントロダクション+環境発電材料
2. オンサイト環境分析装置
3. 精錬プロセスの環境負荷
レポート作成(1回目)
(クール2)
4. 化学認識と環境分析
5. 環境科学を指向した電気化学システム
6. 技術システム設計論
レポート作成(2回目)
(クール3)
7. 環境配慮型複合材料と環境モニタリング
8. 物質・エネルギー変換のための触媒材料
9. 環境配慮型鉄鋼材料とその製造方法
レポート作成(3回目)
(クール4)
10. 最先端二次電池の材料とデバイス
11. リサイクルの化学
12. 光触媒機能材料の創製
レポート作成(4回目)
1. Introduction + Energy Harvesting Materials
2. On-site Analyzer for Environmental Analysis
3. Environmental Load of Smelting Process
4. Environmental Analytical Chemistry through Chemical Approach
5. Electrochemical Systems for Environmental Sciences
6. Topics from Technology Systems Design
7. Environmental-Friendly Composite Materials and Environmental Monitoring
8. Catalytic Materials for Materials and Energy Transductions
9. Processing of Materials (Steel)
10. Materials and Devices of Advanced Secondary Batteries
11. Chemistry for Recycling
12. Development of Photocatalytic Materials
授業内容を復習し、レポート作成にむけ自分で準備すること。
Self-directed learning is required. Students must prepare reports based on information and class topics.
出席とレポートにより行う。4つのクールが設けられており、そのクールの中で1つの講義を選んでレポートを4回提出する。レポートはTAに電子ファイルで提出する。
Attendance and submitted reports are evaluated. Students must submit four reports.
必要に応じて紹介する。
○
本講義は、オンデマンド形式で実施する予定です。当該講義のClassroomを随時確認してください。
This course will be held on demand. Please check Classroom as needed.