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ツーリズムとインバウンドの経済学Ⅱ

後期 木曜日 4講時 経済学部第1講義室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: FENGMING CHEN. 対象学年/Eligible Participants: 2・3・4. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: EAL-ECM229J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目名/Subject

Economics of Tourism and Inbound 2

担当教員

陳 鳳明

授業の目的と概要/Object and summary of class

・インバウンドとは、訪日外国人観光客のことです。政府(観光庁)をはじめ、全国の各自治体でインバウンドにもとづく国際的な観光事業の展開が図られています。
・このような社会情勢に対応して、地域の観光事業を推進できる人材を育成するため、広く学生を対象に観光産業への理解の促進を図る講義(座学)と演習(実習)をセットした教育を行います。
・観光、運輸、サービス関係に就職を考えている人だけでなく、金融、官公庁、製造業に就職する人も、インバウンドの知識はビジネスチャンスや地域振興に有用です。
”Inbound” refers to foreign tourists who is visiting Japan. In light of the 2020 Tokyo Olympics, the government (Japan Tourism Agency) and other local governments across the country are working to develop international tourism businesses based on inbound tourists.
・In order to develop human resources who can promote local tourism businesses in response to these social conditions, we have set up a set of lectures (in a classroom) and exercises (practical training) aimed at promoting understanding of the tourism industry for a wide range of students. We will provide the following education.
・Kn

学習の到達目標/Goal of study

・観光経済学、インバウンドの内容を理解して、観光を産業としてみる知見を習得します。
・本年度は、学生ならではの若くフレッシュな発想で、東北地方インバウンドに役に立つアイディアを話し合い、企画します。
・学期末に皆さんのユニークな企画を提案し、商品化や政策立案のヒントとして活用してもらう予定です。
・自分のアイディアや発想を形にするチャンスですので、好奇心を持って楽しんで受講してください。
・You can understand the contents of tourism economics and inbound tourism, and acquire the knowledge to view tourism as an industry.
・This year, we will expect young, fresh ideas unique to students to discuss and plan ideas that will be useful for inbound tourism in the Tohoku region.
・At the end of the semester, we plan to propose your unique projects and have them use them as hints for commercialization and policy planning.
・This is your chance to put your ideas and ideas into practice, so please be curious and enjoy the course.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1 イントロダクション;インバウンドってなに?なぜ大事なの?
2 観光マーケティング;データから顧客満足度をアップさせるには?
3 岩手県の観光の魅力は何か?専門家に教えてもらおう。
4 仙台空港にみるビジネス戦略;日本初の空港民営化のキーポイント
5 秋田県の観光の魅力は何か?専門家に教えてもらおう。
6 JR東日本講義;観光産業人材に期待されること
7 青森県の観光の魅力は何か?専門家に教えてもらおう。
8 仙台市ビジネス表彰企画
9 仙台市ビジネス表彰企画ワーク
10 IT時代の観光プロモーション;観光PR動画作成の裏ワザ
11-12 アイディア・ワーク(私の考える北東北ベストツアー企画はこれだ!)
13 予備プレゼンとコメント
14 プレゼン改善ワーク  
15 最終プレゼン

1 Introduction; What is inbound? Why is it important?
2 Tourism Marketing: How to improve customer satisfaction from data?
3 What are the attractions of tourism in Iwate Prefecture? Let an expert tell you.
4 Business strategy seen at Sendai Airport; key points of Japan's first airport privatization
5 What are the attractions of tourism in Akita Prefecture? Let an expert tell you.
6 The JR East Lecture: What is expected of tourism industry human resources
7. What are the attractions of tourism in Aomori Prefecture? Let an expert tell you.
8 Sendai City Business Award Project
9 Sendai City Business Award Planning Work
10 Tourism promotion in the IT era; Tips for creating tourism PR videos
11-12 Idea Work (This is the best tour plan in Tohoku in my opinion!)
13 Preliminary presentation and comments
14 Presentation improvement work
15 Final present

成績評価方法/Evaluation method

インバウンド推進のためのオリジナルアイディアを企画化したり、プレゼンワークに出席しレポートとして提出します。

教場筆記試験はありません。

教科書および参考書/Textbook and references

  • 授業中に指示。,
  • 必要な資料は配布。,

関連URL/URL

https://classroom.google.com/c/NjYxNjY1MDg1MTQ3?cjc=5gzygai

授業時間外学習/Preparation and Review

東北の観光情報の積極的収集を心がけてください。

その他/In addition

1学期のツーリズムとインバウンドの経済学Iとは別に、本講義で2単位を取得できます。

本講義は、JR東日本のご厚意で寄付講義として実施されるものです。

受講者が300人を超え、経済学部以外の同一学部から
5名以上の履修者がいる場合、その学部生の履修を
認めない場合があります。

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