シラバスの表示

ラテン語Ⅱ

後期 金曜日 5講時 川北キャンパスA302. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 宮崎 正美 所属:仙台白百合女子大学. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-諸外国語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-LAT102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

ラテン語文法および読解/ Latin grammar and reading

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この授業では、受講生が、ラテン語の基礎的文法の仕上げをすることを目的とする。総合的な読解力のために、さまざまな時代の文献を対象として、古文書学やキリスト教に関する基本的知識をもとにして、読解する。それにより、学術的研究にラテン語の果たす役割の一端を実感できるであろう。
/ The aim of this course is to helps students develop entire basic Latin grammar. For general comprehension for reading, students will develop basic skills through documents of verious era, using basic knowledge of paleography and the essence of Christianity. Through this exercise, students may be able to accept the role of Latin to academic research.

学修の到達目標/Goal of Study

(1)ラテン語動詞の多様な用法、文章構成を学ぶこと。
(2)ラテン語原典にふれて読解力がつくようになること。
(1) The purpose of this course is to help students to learn a variety of uses of the Latin verb, syntax.
(2) Students will develop reading skills and better understand using Latin original texts.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回 イントロダクション動詞の態・時制・法の概略、現在幹を基にした不定法現在、命令法
[Introduction, voices, tenses, mode. present infinitive, imperative based on present stem]
第2回 動詞の「完了」「未完了」、動詞の時制の概観、未完了過去(直説法能動態)、未来(直説法能動態)、sumの未完了過去、未来
[3“perfect” tenses and 3“imperfect” tenses, an outline of tenses. imperfect and future (indicative active)]
第3回 受動態人称語尾、形式受動態語尾(デポネンティア動詞)、命令法受動態
[passive personal endings, deponent verbs. imperative passive]
第4回 完了(直説法能動態)、完了幹、過去完了(直説法能動態)、未来完了(直説法能動態)
[perfect tense (indicative active), pluperfect (indicative active), future perfect (indicative active),]
第5回 分詞(1) 分詞の種類と性格、性・数・格、現在分詞
[Participle (1) types of participles, gender-number-case, present participle]
第6回 分詞(2) 完了分詞、未来分詞、目的分詞
[Participle (2) pertfect participle, future participle, supine]
第7回 非人称動詞、不定法(現在、完了、未来)、動名詞
[impersonal verb. infinitive (present, perfect and future), gerund]
第8回 動形容詞、奪格別句
[gerundive, ablative absolute]
第9回 接続法(1) 接続法現在(能動態)、単文での用法、接続法の基本用法
[Subjunctive (1) subjunctive present (active), single sentence, basic application of subjunctive]
第10回 接続法(2) 接続法現在(受動態)、接続法未完了過去(能動態・受動態)、接続法完了(能動態・受動態)、接続法過去完了(能動態・受動態)、
[Subjunctive (2) subjunctive present (passive), subjunctive imperfect (active/passive), subjunctive perfect (active/passive), subjunctive pluperfect (active/passive)]
第11回 接続法(3) 時制の対応関係、間接話法(疑問文、命令文)、目的文
[Subjunctive (3) Sequence of tenses, indirect speech (indirect question / imperative), Clauses of Purpose]
第12回 接続法(4) 程度文・結果文、条件文・譲歩文
[clauses of result, causal clauses, conditional sentences, concessive sentenes]
第13回 原典講読①[Reading an original text ①]
第14回 原典講読②[Reading an original text ②]
第15回 原典講読③[Reading an original text ③]

成績評価方法/Evaluation Method

出席日数が総授業数の2/3以上の学生が評価の対象になります。
出席状況(3分の2の出席を単位取得の最低条件とし、残り3分の1を全体の40%に換算),レポート・試験(60%),に基づいて評価する。(ただし比重は 平均点、偏り、状況等により調整することがある。)
Grading is performed comprehensively based on attendance, examination or report, and so on. Attendance of more than two-thirds of all the classes is required.
Evaluation will be calculated according to the following: class attendance (40%), examination or report (60%).

教科書および参考書/Textbook and References

  • 羅和辞典(改訂版), 水谷智洋, 研究社 (2009) ISBN/ISSN: 9784767490250 資料種別:参考書
  • 詳解ラテン文法(新装版), 樋口勝彦・藤井昇, 研究社 (2019) ISBN/ISSN: 4767490251 資料種別:参考書

授業時間外学修/Preparation and Review

指定したテキスト(プリント)の該当箇所を読んで、予習しておくこと。
テキストの練習問題を利用して、授業の内容を理解し、例文の文法解析をしておく
Students are required to prepare for the assigned part of the handouts. They also required to review each class using handouts and to analyze example sentences grammatical word by word.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

【不要】
[No.] If we must use online (e.g. Zoom), need to our own device with our own account.

その他/In Addition

この講義は日本語で提供されます。
辞書は参考書としているが、受講のためには必要と考えてほしい。
教科書としてプリントを配付する。
履修後続いてラテン語IIの履修が望まれる。
This course will be taught in Japanese. It is necessary for students to use a Latin dictionary in this class. No textbooks but references (handouts) are provided.
It is preferable to attend "Latin grammar II" sequentially to cover basic Latin grammar.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有