シラバスの表示

展開学問論

後期 木曜日 5講時 川北キャンパスC307 / 後期集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 佐藤 大介 所属:災害科学国際研究所. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 6/8セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-学問論. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFA-NAA203J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

古文書の保全 Passing on "Komonjo"

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 日本の地域社会には、推計20億点もの古文書資料が眠っているとされています。1990年代以降は、特に自然災害を契機とする古文書の大量消滅という事態とも重なって、社会全体でそれらを残していこうとする動きが、大きな動きになりつつあります。各地で、歴史や文化財の専門家のみならず、地域住民やボランティアなど幅広い参加を募る形での保全が繰り広げられています。この講義では、活動を具体的に体験学習しつつ基本的な知識や技術を身につけるとともに、だれの、なんのために古文書を残すのかを考えるきっかけとしていければと思います。
 なお、この講義では古文書の内容を読む部分もありますが、そうではない部分も多いので、歴史学を専攻しない人、理系の方でも、「古文書という物体」に興味のある方の受講を歓迎します。

 Since the 1990s, especially in conjunction with the mass disappearance of archives triggered by natural disasters, a movement to preserve archives has been gaining momentum in Japan's communities. In many places, preservation activities are being conducted not only by specialists in history and cultural properties, but also by local residents and volunteers with broad participation. In this lecture, we hope to provide an opportunity for students to gain basic knowledge and skills through hands-on learning of specific activities, and to think about who and for what purpose they are preserving ancient documents.
 In this lecture, there will be some reading of the contents of ancient documents, but there will be many other parts as well, so we welcome those who are interested in the "object of ancient documents," even if they are not history majors or science majors.

学修の到達目標/Goal of Study

・「歴史文化的な史料の保存と継承」という、日本の地域社会の問題について認識する。
・市民社会の一員として、自らが暮らす地域の歴史を伝えるための担い手となり得る基礎知識を身につける。

・To recognize the issue of "preservation and transmission of historical and cultural materials" of local communities in Japan.
・To acquire the basic knowledge to be able to be a leader in conveying the history of one's own community as a member of civil society.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

1 ガイダンス
2 古文書を探す①
3 古文書を探す②
4 古文書を探す③
5 古文書の清掃①
6 古文書の清掃②
7 古文書の清掃③
8 古文書のデジタル記録①
9 古文書のデジタル記録②
10 古文書のデジタル記録③
11 古文書を調べ、伝える①
12 古文書を調べ、伝える②
13 古文書を調べ、伝える③
14 古文書を調べ、伝える③
15 まとめ

*内容については変更する場合がある。

1 Guidance
2 Searching for Old Documents (1)
3 Searching for Old Documents (2)
4 Searching for ancient documents (3)
5 Cleaning the archives (1)
6 Cleaning of archives (2)
7 Cleaning of archives (3)
8 Digital recording of ancient documents①
9 Digital record of ancient documents ②
10 Digital recording of ancient documents (3)
11 Examining and communicating ancient documents (1)
12 Examining and communicating ancient documents (2)
13. Examining and communicating ancient documents (3)
14 Examining and communicating ancient documents (3)
15 Summary

The contents may be subject to change.

成績評価方法/Evaluation Method

講義中の作業による成果物とレポートから総合的に判断する。
To be judged comprehensively based on the work products and reports from the lecture.

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    ・地域の歴史資料の調査保全は、教室の所定のコマ数のみで実施することは不可能である。よって現地調査や、報告会を実施するための課外学習時間が相当程度発生する。

    t is impossible to conduct research and preservation of local historical materials only in the prescribed number of classroom hours. Therefore, a considerable amount of extra-curricular study time is required to conduct field surveys and debriefing sessions.

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    講義中に指示する。Instructions will be given during the lecture.

    その他/In Addition

    ・講義人数については5人程度、最大でも10人程度に制限する。受講者多数の場合は選考を実施する場合がある。
    ・実地調査の滞在費は受講者の負担とする。

    The number of lecturers will be limited to about 5 or 10 at the maximum. If there are too many participants, a selection process may be conducted.
    Participants shall bear the cost of their accommodation during the on-site survey.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有