後期 木曜日 5講時 川北キャンパスA405. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 大河原 知樹 所属:国際文化研究科. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-諸外国語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-ARA102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
アラビア語Ⅱ/Arabic II
アラビア語は、世界で第2の宗教人口を擁するイスラームの聖典クルアーンの言語であり、かつ国連の公用6言語のうちの1つでもあります。この講義では、学生は、アラビア語文法の第二段階を学びます。
Arabic language is not only language of the Qur’an, the holy book for Muslims, the second largest religious population group in the world, but also one of six official languages of the United Nations. In this course, students will study the second step of Arabic grammar.
この講義では、学生は、アラビア語文法の第二段階、特に動詞と動詞文を修得します。/In this course, students will study the second step of Arabic grammar, namely verbs, and verbal sentences in particular.
※講義では、学習支援システムとしてGoogle Classroomを使用します。
※講義は原則対面ですが、録画した動画をオンデマンドで配信する予定です。
1. アラビア語Ⅰの復習/ Review of Arabic I
2. 文法:強動詞の完了形/ Grammar: The Perfect of a Simple Verb
3. 文法:連結動詞(カーナ、ライサ)/ Grammar: Copulative verbs (kāna, laysa)
4. 文法:強動詞の未完了形直説法/Grammar: The Imperfect of the Simple Verb, the Future
5. 文法:数詞1、時刻/ Grammar: Numerical 1, Hours
6. 文法:強動詞の未完了形接続法、数詞2/ Grammar: The Imperfect Verb, the Subjunctive Mood, Numerical 2
7. 文法:強動詞の未完了形要求法、命令形/ Grammar: The Imperfect Verb, the Jussive Mood, The Imperative
8. アラビア語の歌を歌ってみよう/ Let's sing an Arabic song
9. 文法:完了形と未完了形の受動態/ Grammar: The Passive of Perfect and Imperfect Verbs
10. 文法:派生形/ Grammar: Derived Verbs
11. 文法:条件文、関係節/ Grammar: Conditional Sentences, Relative Clauses
12. 文法:能動分詞と受動分詞、動名詞/ Grammar: Active and Passive Participle, Gerund
13. 文法:比較、色、感嘆文/ Grammar: Comparison, Colors, Exclamatory Sentences
14. 文法:品詞、総まとめ1/ Parts of Speech, Review 1
15. 文法:総まとめ2/ Review 2
課題提出(80%)と授業への取り組み(20%)/Submitted short test (80%) and the level of class participation (20%)
毎回の予習・復習が欠かせません。/Students are required to prepare and review for each class.
不要
大阪大学がウェブ公開しているアラビア語独習コンテンツをテキストとして配布する予定です。/Self-learning Arabic contents created and uploaded on web by Osaka University will be used as a textbook.