前期 木曜日 5講時 川北キャンパスA405. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 大河原 知樹 所属:国際文化研究科. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-諸外国語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-ARA101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
アラビア語Ⅰ/Arabic I
アラビア語は、世界で第2の宗教人口を擁するイスラームの聖典クルアーンの言語であり、かつ国連の公用6言語のうちの1つでもあります。この講義では、学生は、アラビア語の基礎段階を学び、それからアラビア語文法の第一段階を学びます。
Arabic language is not only language of the Qur’an, the holy book for Muslims, the second largest religious population group in the world, but also one of six official languages of the United Nations. In this course, students will study the preparation stage of Arabic language, and then the first step of Arabic grammar.
この講義では、学生は、アラビア語アルファベットと発音記号を修得し、それからアラビア語の第一段階、特に名詞、形容詞、名詞文を修得します。/In this course, students will study Arabic alphabets and diacritics in the beginning, and then understand the first step of Arabic grammar, namely nouns and adjectives, and nominal sentences in particular.
※講義では、学習支援システムとしてGoogle Classroomを使用します。
※講義は原則対面ですが、録画した動画をオンデマンドで配信する予定です。
1. アラビア語入門/Introduction to Arabic
2. アルファベット1(アリフ、バー、ター、サー、ヌーン、ジーム、ハー、ハー、ハムザ)、記号1(ファトハ、スクーン)、会話表現:あいさつ1/Alphabets 1 (’alif, bā’, tā’, ṯā’, nūn, jīm, ḥā’, xā’, hamza); Simbols 1 (fatḥa, sukūn); Conversational Expressions: Greetings 1
3. アルファベット2(ダール、ザール、ラー、ザーイ、ハー、ワーウ、ヤー、ター・マルブータ)、記号2(ダンマ、カスラ)、会話表現:あいさつ2/Alphabets 2 (dāl, ḏāl, rā’, zāy, hā’, wāw, yā’, tā’ marbūṭa); Simbols 2 (ḍamma, kasra); Conversational Expressions: Greetings 2
4. アルファベット3(スィーン、シーン、サード、ダード、ター、ザー、ミーム)、記号3(タンウィーン)、文法:人称代名詞/Alphabets 3 (sīn, šīn, ṣād, ḍād, ṭā’, ẓā’, mīm); Simbols 3 (tanwīn); Grammar: Personal Pronouns
5. アルファベット4(アイン、ガイン、ファー、カーフ、カーフ、ラーム、アリフ・マクスーラ)、記号4(シャッダ、マッダ、ハムザトゥルワスル)、文法:疑問詞/Alphabets 4 (‘ayn, ḡayn, fā’, qāf, kāf, lām, ’alif maqṣūra); Simbols 4 (šadda, madda, hamzatu ^l-waṣl); Grammar: The Article, Interrogative Particles
6. 会話表現、文法:名詞の性/Conversational Expressions, Grammar: Nominal Gender
7. 文法:名詞の数/Grammar: Nominal Numbers
8. 文法:名詞の格/Grammar: Declension
9.文法:名詞の定性/ Grammar: Definiteness
10. 文法:指示代名詞/Grammar: Demonstrative
11. 文法:等位文/Grammar: Coordinate Structures
12. 文法:前置詞/Grammar: Prepositions
13. 文法:二スバ(関連形容詞)、イダーファ(属格限定)/Grammar: nisba, iḍāfa
14. 文法:総まとめ1/Review 1
15. 文法:総まとめ2/Review 2
課題提出(80%)と授業への取り組み(20%)/Submitted short test (80%) and the level of class participation (20%)
アラビア語アルファベットの自主学習が第一にもっとも大事です。これが次の段階に進めるかどうかのカギとなるからです。毎回の予習・復習が欠かせません。/Self-directed learning of Arabic alphabets is, first of all, the most important, because it is the key to proceed to the next stage. Students are required to prepare and review for each class.
不要
大阪大学がウェブ公開しているアラビア語独習コンテンツをテクストとして配布する予定です。/Self-learning Arabic contents created and uploaded on web by Osaka University will be used as a textbook.