前期 木曜日 3講時 川北キャンパスA307. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 盛田 伸一 所属:理学研究科. 対象学部/Object: 工(1~5組③、15~16組). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目学術基礎科目-基礎化学. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZDC-CHE102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
化学熱力学入門 / Introduction to thermodynamics
化学熱力学および平衡の基礎的な概念と考え方を学び、様々な物理化学現象の取り扱いを学ぶ / The students learn fundamentals of thermodynamics and equilibrium; the students learn ways to describe physical chemistry phenomena
多数の分子集団が発現する物質としての性質、つまり巨視的な化学を理解するために、熱力学の基礎を学ぶ。熱、仕事、エネルギーの関係を学び、エンタルピー、エントロピー、自由エネルギーなどの理解し使いこなせるようになる。相平衡、化学平衡、電解質溶液および電池、反応速度の考え方を学び、身近な対象に応用できるようになる / The students are required to learn fundamentals of thermodynamics to understand physical chemistry phenomena based on the large number of molecules as a group, that is, macroscopic chemistry. The students learn how the concepts of work, heat, and energy are related to one another; then, the students learn the concepts of enthalpy, entropy, and free energy. The students become capable of understanding the phase equilibrium, chemical equilibrium, electrolyte solutions and batteries, and reaction kinetics; and the students are going to apply them to various phenomena in our daily life
1回目 ガイダンス、 仕事/ Guidance and work
2回目 熱容量とエネルギー / Heat capacity and energy
3回目 カルノーサイクル / Carnot cycle
4回目 エントロピー / Entropy
5回目 ギブスエネルギー / Gibbs energy
6回目 反応速度論 / Reaction kinetics
7回目 まとめと中間テスト / Summary and midterm examination
8回目 単一成分の相平衡 / Phase equilibrium of single component system
9回目 2成分系の相平衡 / Phase equilibrium of binary component system
10回目 化学ポテンシャル・ギブスエネルギーによる化学平衡
/ Chemical equilibrium using chemical potential and Gibbs energy
11回目 平衡の移動 / Shift of equilibrium
12回目 電解質溶液 / Electrolyte solutions
13回目 電池 / Batteries
14回目 まとめと最終テスト / Summary and final examination
15回目 重要な疑問・問題等の解説 / Important questions and the explanations
2回(中間および最終)のテスト(70%)、レポート提出等による授業への積極的参加(30%)により評価する / Evaluation is based on 70% for examinations twice (midterm and final) and 30% for submitting reports and actively participating to the class
教科書をよく読むこと / Please read the text book carefully
演習問題を解くなどして理解を深めること / Please deepen understanding, e.g., by solving problems in the text book
不要 / No need