後期 水曜日 5講時 川北キャンパスA401. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 末松 和子 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2/4/6/8セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-国際教育. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAC-GLB811E. 使用言語/Language Used in Course: 英語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
【国際共修】Learning Japanese Culture through Intercultural Comedy Projects I (English) お笑いをテーマとした国際協働プロジェクトでグローバル・コンピテンシーを身につける I(英語)
Collaborative projects on "comedy" by students with diverse cultural backgrounds are built into the learner-centered lessons where different ways of thinking, values, communication as well as working-styles are respected. The intensive interactions across cultures enable students to develop global competency, which is an essential element of employability in the international society. The class will be conducted in English,
「お笑い」をテーマに、文化背景の異なるチームメンバーと課題解決型の協働プロジェクトに取り組むことで、異文化理解力、コミュニケーション力、チームワーク、リーダシップ、自発性、企画力、創造力、行動力などの、国際社会で活躍するために必要なグローバル・コンピテンシーを身につける。吉本興業等とのコラボレーションを授業に取り入れる。授業の学習言語は英語だが、補完的に日本語による支援も行う。
This intercultural collaborative learning class incorporates both problem-based and project-based learning. By planning and carrying out a project with people from diverse backgrounds, students are expected to develop 1. intercultural communication skills, 2. project management skills, 3.teamwork and leadership in a global context, 4. creativity, 5, autonomy, and 6. critical thinking skills, while deepening understanding about the Japanese comedy.
言語・文化背景の違う多様な学生と英語で協働プロジェクトに取り組むことで、1.異文化間コミュニケーション・スキル、2.プロジェクト・マネジメント力、3.グローバルな環境でのチームワークやリーダーシップ力、4.創造力、5.自発性、6.批判的思考力を身につけながら、7. 日本のお笑いに対する理解を深める。
Class Schedule
1: Introduction about the class and projects 自己紹介、この授業の説明プロジェクトの紹介
2: Lecture about Owarai. Team assignment and team-building お笑い講義、グループ分け、チーム・ビルディング
3: Comparison of world comedies. Project planning 世界のお笑いを比較、プロジェクト開始
4: Guidance of projects & Project planning プロジェクトのガイダンス と企画
5: Brainstorming for neta ネタ・ブレスト
6:Workshop by professionals ワークショップ
7:Neta development ネタ作り
8:Mid-term presentation 中間発表会
9:Project preparation プロジェクト準備
10:Cross-group sharing 情報交換会
11:Workshop by professionals: Draft presentation & Feedback ワークショップ、ドラフト発表会
12:Finalizing neta and developing a movie ネタ完成&動画制作開始
13:Movie draft due 動画完成
14:Final presentation (Winter Live) 成果発表会 (お笑いライブ)
15:Reflection 振り返り
- The class will be offered only in-person.
- Slack will be used as LMS (learning management system) for this class.
- この授業は対面で行います。
- Slackを学習マネジメントシステム(SMS)として使用します。使い方は授業内で説明します。
Reports (1.Mid-term, 2. Final) (30%)
Presentations (20%)
Commitment to projects (30%)
Quality of projects (20%)
中間&最終レポート(30%)
発表(20%)
プロジェクトへの貢献度(30%)
プロジェクトの成果 (20%)
Students are expected to meet outside the class for group projects. The approximate amount of time to be spent on the group work will be an average of 1-2 hours per week.
グループプロジェクトが授業の中核を成すため、授業時間以外に週平均1-2時間、グループ活動があります。
Bring your own PC to class.
パソコンを持参してください。
* This class is offered at the same time as ["Global Leadership Development through PBL" in general education subjects/ " Intercultural Collaborative Learning and Communication Seminar" in common graduate school subjects].
この科目は [全学教育科目『グローバルPBL』/大学院共通科目『グローバル・コミュニケーション協働演習』]との同時開講です。