シラバスの表示

基礎スペイン語Ⅱ

後期 水曜日 3講時 川北キャンパスA101 / 後期 金曜日 3講時 川北キャンパスA101. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): ビクトール マルティ 所属:. 対象学部/Object: 理医②. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-スペイン語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-SPA102B. 使用言語/Language Used in Course: 2カ国語以上.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

基礎スペイン語Ⅱ

Basic Spanish II

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

スペイン語は世界で4番目に多く話されている言語です。母語話者は約5億人で、21か国の公用語です。アメリカでも英語に次いで重要な言語になっていて、アメリカ人の8人に1人がスペイン語を話します。スペイン語は英語や中国語と並ぶ重要な言語の一つです。

スペイン語の発音は、ほぼローマ字読みなので、英語のように発音に苦労することがありません。日本人にとって身につけやすい言語です。

この授業では、基礎スペイン語Ⅰに引き続いて、スペイン語でやりとりする能力の基礎を身につけていきます。実践的なアクティビティを通じて、リアルなコミュニケーション状況に対応できる力を身につけます。

Spanish is the fourth most widely spoken language in the world, with approximately 500 million native speakers, and it is an official language in 21 countries. In the United States, it has become an important language second only to English, with one in eight Americans speaking it. Spanish is considered one of the key languages, alongside English and Chinese.

Spanish pronunciation is nearly phonetic, which makes it less challenging for learners compared to English. Spanish is often considered relatively easy for Japanese learners to pick up.

Throughout this course, a continuation of "Basic Spanish I", you will acquire fundamental communication skills necessary for Spanish. Through practical activities, you will develop the ability to respond to real-life communication situations.

学修の到達目標/Goal of Study

基礎スペイン語Ⅱ修了時において、ヨーロッパ言語共通参照枠A1レベルに匹敵するスペイン語能力を習得することを目的とします:
▪ よく使われる日常的表現と基本的な言い回しを理解し、用いることもできる
▪ 自分や他人を紹介、どこに住んでいるか、職業は何か、誰と知り合いか、持ち物などの個人的情報について、質問をしたり、答えたりできる
▪ もし、相手がゆっくり、はっきりと話して、助け船を出してくれるなら簡単なやり取りをすることができる

The goal by the end of "Basic Spanish II" is to achieve a level similar to A1 on the "Common European Framework of Reference for Languages." This essentially entails:
▪ Understanding and using familiar everyday expressions and basic phrases aimed at satisfying concrete needs
▪ Introducing yourself and others, asking and answering questions about personal details such as where you live, what you do, whom you know and things you have
▪ Interacting in a simple way, provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

01. 基礎スペイン語Ⅰの復習・読解練習
02. 第7課:教科書 (動詞 gustar・間接目的格人称代名詞Ⅰ・前置詞格人称代名詞Ⅱ)
03. 第7課:教科書 (現在形不規則活用の語幹母音変化 o→ue、u→ue・現在形不規則活用Ⅱ)
04. 第7課:会話練習 (好みや趣味を表わす・好みの一致や違いを表わす)・読解練習
05. 第7課:会話小テスト・読解小テスト
06. 第8課:教科書 (再帰構文と再帰人称代名詞・現在形不規則活用の語幹母音変化 e→i)
07. 第8課:教科書 (前後関係を表わす・現在形不規則活用Ⅲ)
08. 第8課:会話練習 (習慣を表わす・一日の時間帯・朝のよくある習慣・朝食)・読解練習
09. 第8課:会話小テスト・読解小テスト
10. 第9課:教科書 (直接目的語と直接目的格人称代名詞)
11. 第9課:教科書 (日常の活動を表わす動詞Ⅱ・買い物で使う表現・100より大きな数字)
12. 第9課:会話練習 (既に言及した情報について、より自然に会話するⅠ)・読解練習
13. 第9課:会話小テスト・読解小テスト
14. 会話テストⅡ-1の練習・読解練習
15. 会話テストⅡ-1・読解小テスト
16. 第10課:教科書 (間接目的語と間接目的格人称代名詞Ⅱ)
17. 第10課:教科書 (現在形不規則活用Ⅳ・依頼と申し出・依頼の理由)
18. 第10課:会話練習 (既に言及した情報について、より自然に会話するⅡ・プレゼント)・読解練習
19. 第10課:会話小テスト・読解小テスト
20. 第11課:教科書 (不定詞を伴う動詞・動詞 saberと conocerの比較)
21. 第11課:教科書 (天候と四季・比較表現)
22. 第11課:会話練習 (イベントの計画を話す (お正月)・天候を表わす)・読解練習
23. 第11課:会話小テスト・読解小テスト
24. 第12課:教科書 (点過去形の規則活用・点過去形の使用法)
25. 第12課:教科書 (過去の時を表わす表現・点過去形不規則活用)
26. 第12課:会話練習 (過去のイベントについて話す (お正月))・読解練習
27. 第12課:会話小テスト・読解小テスト
28. 会話テストⅡ-2の練習・読解練習
29. 会話テストⅡ-2・読解小テスト
30. まとめと復習
31. プレゼンテーションⅡの練習・読解小テスト
32. プレゼンテーションⅡ

01. Review of Basic Spanish I / Reading Comprehension Practice
02. Unit 7: Textbook (Verb 'gustar'. Indirect Object Pronouns I. Prepositional Pronouns II)
03. Unit 7: Textbook (Irregular Conjugation in the Present Tense due to Vowel Alternations o→ue, u→ue. Irregular Conjugation in the Present Tense II)
04. Unit 7: Conversation Practice (Expressing Likes and Hobbies. Expressing Agreement and Disagreement in Preferences) / Reading Comprehension Practice
05. Unit 7: Conversation Quiz / Reading Comprehension Quiz
06. Unit 8: Textbook (Reflexive Constructions and Reflexive Pronouns. Irregular Conjugation in the Present Tense due to Vowel Alternations e→i)
07. Unit 8: Textbook (Expressing Temporal Relations. Irregular Conjugation in the Present Tense III)
08. Unit 8: Conversation Practice (Discussing Habits. Parts of the Day. Common Morning Routines. Breakfast) / Reading Comprehension Practice
09. Unit 8: Conversation Quiz / Reading Comprehension Quiz
10. Unit 9: Textbook (Direct Object and Direct Object Pronouns)
11. Unit 9: Textbook (Verbs of Everyday Actions II. Expressions Used When Shopping. Numbers Greater than 100)
12. Unit 9: Conversation Practice (Enhancing Natural Conversations by Referring to Previously Mentioned Information I) / Reading Comprehension Practice
13. Unit 9: Conversation Quiz / Reading Comprehension Quiz
14. Practice of Conversation Test II-1 / Reading Comprehension Practice
15. Conversation Test II-1 / Reading Comprehension Quiz
16. Unit 10: Textbook (Indirect Object and Indirect Object Pronouns II)
17. Unit 10: Textbook (Irregular Conjugation in the Present Tense IV. Requests and Offers. Justifying a Request)
18. Unit 10: Conversation Practice (Enhancing Natural Conversations by Referring to Previously Mentioned Information II. Presents) / Reading Comprehension Practice
19. Unit 10: Conversation Quiz / Reading Comprehension Quiz
20. Unit 11: Textbook (Conjugated Verbs Followed by Infinitive. Difference Between Verbs 'saber' and 'conocer')
21. Unit 11: Textbook (Weather and the Four Seasons. Comparative Structures)
22. Unit 11: Conversation Practice (Discussing Plans for an Upcoming Event (New Year's Celebrations). Talking About the Weather) / Reading Comprehension Practice
23. Unit 11: Conversation Quiz / Reading Comprehension Quiz
24. Unit 12: Textbook (Regular Conjugation of the Past Simple Tense and its uses)
25. Unit 12: Textbook (Past Simple Tense Markers. Irregular Conjugation in the Past Simple Tense)
26. Unit 12: Conversation Practice (Discussing an Event in the Past (New Year's Celebrations)) / Reading Comprehension Practice
27. Unit 12: Conversation Quiz / Reading Comprehension Quiz
28. Practice of Conversation Test II-2 / Reading Comprehension Practice
29. Conversation Test II-2 / Reading Comprehension Quiz
30. Summary and Review
31. Practice of Presentation II / Reading Comprehension Quiz
32. Presentation II

成績評価方法/Evaluation Method

期間中に継続的に実施されるもの:
 25% 文法課題
 30% 会話小テスト
 15% 読解小テスト

期間中に2回:
 15% 会話テスト

期間中に1回:
 15% プレゼンテーション

最終評価は上記の評価を合計しますが、下記のような場合には減点対象となります:
 –1点 1回の遅刻(10分以内)
 –2点 1回の遅刻(10分超)
 –3点 1回の欠席
ただし、遅刻や欠席の場合でも、「公共交通機関の遅延証明」や「医療機関受診の領収書」を提出した場合には減点されません。クラブ活動などによる「公欠」は受け付けません。

Throughout the course:
 25% Grammar assignments
 30% Conversation quizzes
 15% Reading comprehension quizzes

Twice per course:
 15% Conversation tests

Once per course:
 15% Presentation test

The final evaluation will be the sum of the above, but points will be deducted in the following cases:
 –1 point for tardiness (up to 10 minutes)
 –2 points for tardiness (more than 10 minutes)
 –3 points for each absence
However, no points will be deducted for tardiness or absence if a "certificate of delay in public transportation" or a "medical appointment receipt" is presented. "Authorized absences" due to club activities will not be accepted.

教科書および参考書/Textbook and References

  • ¡NOS GUSTA! 1: Gramática para hablar, ピラル・ラゴ、コンチャ・モレノ, 朝日出版社 (2016) ISBN/ISSN: 9784255550794 資料種別:教科書

関連URL/URL

https://sites.google.com/tohoku.ac.jp/kisosupeingo

このウェブサイトには、以下のような内容が含まれています。
 1.講座の概要、受講に関する注意事項
 2.授業についての連絡
 3.予習や復習に使用する教材:
    ▪ 各課の文法説明
    ▪ ボキャブラリーリスト
 4.授業中に使用する教材:
    ▪ 会話練習で使用する模範会話文
    ▪ 読解用長文、など

This website includes the following contents:
 1. Overview of the course and notes for participants
 2. Information about upcoming classes
 3. Materials for preparation and review, including:
   ▪ Grammatical explanations for each unit
   ▪ Vocabulary resources
 4. Materials used during class:
   ▪ Reference dialogues for conversation practice
   ▪ Graded reader, and so on.

授業時間外学修/Preparation and Review

〈予習〉
事前にウェブサイトで指示します。主に下記のような内容になります:
▪ 各課が始まる前に:文法説明を読んで新しい文法の内容を理解します。その後、理解度を測る為に用意した「文法課題」に解答します
▪ 会話の授業の前に:新しい語彙を覚え、模範会話文について、その意味を理解した上で、自分のことに置き換えた会話ができるように模範会話文を応用します

〈復習〉
文法については、講師から「文法課題」が出されます。その課の文法の内容を再度確認してから、解答しましょう。
復習用の「文法課題」の他、基本的には自分の必要性に応じて、各学生が責任を持って復習します。

‹Preparation›
Instructions will be provided on the course website. Here's a simple breakdown:
▪ Before starting a unit: Focus on the new grammar points. Then, assess your comprehension by completing the suggested "Grammar assignment"
▪ Before every conversation class: Familiarize yourself with the new vocabulary, grasp the meaning of the reference dialogue, and adapt it to your own situations

‹Review›
Revisit the grammar points covered in the previous lesson by completing a new suggested "Grammar assignment" provided by the instructor. Beyond that, each student is responsible for tailoring their review to meet their individual needs.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

毎回パソコンの持ち込みは必須(対面授業でも使用します)。

Yes, bringing a personal computer is required for each session (including in person classes).

その他/In Addition

履修が決定したら早めに教科書を購入して下さい。教科書は大学生協にて購入可能です。
辞書は購入不要です(授業ではオンライン辞書等を使用します)。

この講座は、グループでの活動を主軸としており、クラスの座席は、グループワークを前提に決められます。バランスのとれたグループを形成するために定期的に変更されます。

この講座は、基本的にスペイン語で行いますが、必要に応じて日本語や英語も織り交ぜて説明します。教材、教科書、授業のウェブサイトは日本語です。

質問は随時受け付けます。メール(スペイン語、英語、日本語)でも受け付けます。

やむを得ず欠席する場合は、事前に、欠席理由とあわせて必ず講師にメールすること。

Once enrollment is confirmed, please promptly purchase the textbook; it is available at the University Co-op.
A dictionary is not necessary for class (online resources will be used).

The course emphasizes group practice and collaboration, with seating rearranged in groups, which will change periodically.

While this course is primarily conducted in Spanish, explanations may also be given in Japanese or English as needed. Course materials, the textbook and the course website will be in Japanese.

Questions are welcome at any time. For email inquiries, questions can be asked in Spanish, Japanese, or English.

If you are unable to attend class, be sure to email the instructor in advance with the reason for your absence.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有