シラバスの表示

教育相談・生徒指導Ⅱ(進路指導を含む)

後期 水曜日 1講時 川北キャンパスA302. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 長友 周悟 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 4セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-PSY105J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

教育相談・生徒指導Ⅱ(進路指導を含む)
Educational counseling / student guidance II (including career guidance)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

教育現場で教師やカウンセラーが出会い,対応を迫られる生徒の悩みや問題行動はどのようなものか,それらをどのように理解して生徒を援助し,生徒が自らの将来ビジョンを形作っていくことを支援していくかについて,基本的枠組みと理論・技法や姿勢を紹介・解説する。また, 生徒の様々な状況に即した,教育相談,生徒指導,進路指導及びキャリア教育の在り方,進め方について概説する。

Teachers and counselors meet in the field of education and are forced to deal with the problems and problem behaviors of students. I will introduce and explain the basic framework, theory, technique, and attitude to understand them, support students, and shape their own vision for the future. In addition, I will outline the ideal way and how to proceed with educational counseling, student guidance, career guidance and career education according to various situations of students.

学修の到達目標/Goal of Study

・生徒の成長・発達の課題と危機の実際を把握し,教育相談,生徒指導,進路指導及びキャリア教育の意義と原理を理解する。
・教育相談において有用な態度・姿勢と技法の基本事項(心理カウンセリングの基本的アプローチを含む)を理解するとともに,学校の教育活動のなかで生徒を支援するための基本的な知識・技法(他職種との連携を含む)を学ぶ。
・生徒の抱える生徒指導上の多様な課題を把握し,教育課程上の様々な機会を利用して個別に,または集団の場でそれらに対応する方法(チームとしての対応を含む)を学ぶ。
・生徒のキャリア形成に関わる今日的課題を理解し,キャリア形成に資する進路指導およびキャリア教育の在り方(ガイダンスとしての指導,カウンセリングとしての指導,家庭や関係機関との連携を含む)を学ぶ。
・ Understand the issues and crises of student growth and development, and understand the significance and principles of educational counseling, student guidance, career guidance, and career education.
・ Understand the basics of attitudes / attitudes and techniques that are useful in educational counseling (including the basic approach of psychological counseling), and the basic knowledge / techniques (including collaboration with other occupations) to support students in school educational activities.
・ Understand the various issues faced by students in student guidance and learn how to respond to them individually or in groups (including team response) by taking advantage of various opportunities in the curriculum.
・ Understand today's issues related to student career development, and learn career guidance and career education that contribute to career development (including guidance as counseling, and collaboration with homes and related organizations).

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回:ガイダンス
第2回:生徒指導の理論および方法
第3回:進路指導,キャリア教育の理論および方法
第4回:教育相談の意義と理論,および方法
第5回:学校の教育活動における教育相談,生徒指導,進路指導およびキャリア教育
第6回:カウンセリングの代表的な理論
第7回:ガイダンスとしての進路指導、カウンセリングとしての進路指導(生徒全体への指導と個別の指導の在り方)
第8回:教育相談・生徒指導・進路指導の展開:不登校について
第9回:教育相談・生徒指導・進路指導の展開:発達障害について
第10回:教育相談・生徒指導・進路指導の展開:精神疾患について
第11回:教育相談・生徒指導・進路指導の展開:虐待について
第12回:教育相談・生徒指導・進路指導の展開:対人関係の悩みと相談
第13回:教育相談・生徒指導・進路指導の展開:性の多様性への対応
第14回:生徒のストレス・教師のストレス
第15回:まとめ・試験
The first class: Guidance
The second class: Theory and method of student guidance
The third class: Career guidance, theory and method of career education
The fourth class: Significance and theory of educational counseling, and method
The fifth class: Educational counseling, student guidance, career guidance and career education in school educational activities
The sixth class: Typical theory of counseling
The seventh class: Career guidance as guidance, career guidance as counseling (how to give guidance to all students and individual guidance)
The eighth class: Development of educational consultation, student guidance, career guidance: about school refusal
The ninth class: Development of educational counseling, student guidance, career guidance: about developmental disability
The tenth class: Development of educational counseling, student guidance, career guidance: about mental illness
The eleventh class: Development of educational counseling, student guidance, career guidance: about abuse
The twelfth class: Development of educational consultation, student guidance, career guidance: troubles and consultation of interpersonal relationship
The thirteenth class: Development of educational counseling, student guidance, career guidance: responding to sexual diversity
The 14th class: Student stress, teacher stress
The 15th class: Summary / Exam

成績評価方法/Evaluation Method

60%以上の出席を前提とする。コメントペーパー(40%)及び期末試験(60%)
期末試験はそれまでの配布資料を見ながらの回答作成を認める。
Attendance of 60% or more is assumed. Comment paper (40%) and final exam (60%)
For the final exam, you will be allowed to create answers while looking at the handouts up to that point.

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    配布する資料については試験の前に読み返しておくこと。
    Please read back the materials to be distributed before the test.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    【第14回まで不要】第15回では試験回答作成のため必要
    【Not required until the 14th class】In the 15th class, it is necessary for creating exam answers.

    その他/In Addition

    ・授業の実施方法:対面形式
    ・第1回授業の日時:10月2日(水)1限:8:50~
    ・関連資料の入手方法:授業用の資料は必要に応じてClassroom で紹介
    About how to carry out classes
    ・ Class implementation method: Face to face format
    ・ Google Classroom class code:
    ・ Date and time of the first class: Wednesday, October 2nd, 1st period: 8: 50 ~
    ・ How to get related materials: Materials will be introduced in classroom as needed.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有