後期 水曜日 1講時 川北キャンパスA301. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 牧野 周 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬. 開講期/Term: 2・4セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-生命. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFT-LNA801J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
地球環境と植物/Global environmental changes and plants
本授業の目的は、植物と地球環境のかかわりについて、光合成生物の誕生から今日までの変遷を科学的に理解し、近未来の地球環境と食糧生産について学ぶことにある。酸素が多く二酸化炭素の少ない今日の地球大気はすべての光合成生物が持つ炭酸固定酵素ルビスコのはたらきによってつくられ、生物の陸上進出を可能にした植物の多くの不思議を学ぶ。さらに、太陽エネルギーを使う光合成はすべての食物連鎖の起点であることを知る。
The purpose of this lecture is to scientifically understand the transition of photosynthetic organisms from their birth to the present day with regard to the relationship between plants and the global environment, and to learn about the global environment and food production in the near future. Students learn that today's Earth's atmosphere, which has lots of oxygen and low carbon dioxide, has been created by the function of carbon-dioxide fixation enzyme, Rubisco, in all photosynthetic organisms. Furthermore, students learn that photosynthesis using solar energy, is the starting point of all food chains.
地球環境変化と生物の進化の中で光合成生物が果たしてきた役割を理解し、光合成の仕組みを通じて、植物の環境と食糧における重要性を知る。
This course is designed to help students understand the role that photosynthetic organisms have played in global environmental changes and the evolution of organisms, and it is getting for students to know the importance of plants in the environment and food supply through the mechanism of photosynthesis.
対面授業を中心にして実施するが、状況に応じてオンライン講義を行う場合もある。各授業では小テストを行う。本科目はClassroomを利用して講義資料と講義情報を発信します。
The classes will be held mainly face-to-face, but online lectures may be held depending on the situation. A short quiz will be given in each class.
1)地球環境変化と生物_生命の起源
2)地球環境変化と生物_生物の変遷(その1)
3)地球環境変化と生物_生物の変遷(その2)
4)光合成の概略(その1)
5)光合成の概略(その2)
6)光合成の多様性(その1)
7)光合成の多様性(その2)
8)光合成の環境応答_光
9)光合成の環境応答_二酸化炭素
10)光合成の環境応答_温度と水と栄養
11)光合成のプログラムミス
12)地球環境変化と光合成生物の進化
13)炭酸固定酵素ルビスコの改良
14)地球温暖化と作物生産(その1)
15)地球温暖化と作物生産(その2)
1) Global environmental change and origin of living organisms, 2-3) Global environmental change and evolution of living organisms, 4-5) Photosynthesis, 6-7) Diversity of photosynthesis, 8) Environmental responses of photosynthesis: light 9) Environmental responses of photosynthesis: carbon dioxide. 10) Environmental responses of photosynthesis: temperature, water and nutrients, 11) Program mistake of photosynthesis, 12) Global environmental change and the evolution of photosynthetic organisms, 13) Improvements of carbon fixation enzyme, Rubisco, 14-15) Global warming and crop production
毎回授業の小テストの解答(50-70%)、および学期末の提出レポートと筆記試験(30-50%:両方もしくはどちらかを課す)を合算して評価する。
Students are evaluated based on the short quiz in each class (50-70%), and the report and/or examination at the end of the semester (30-50%).
配信される資料により授業の予習と復習を行い、理解できない点があれば、積極的に質問すること。
Students are required to prepare for each class as well as to review each class using handouts. When they cannot understand, they should ask questions at each class.
授業へのパソコン・タブレット等の持ち込み必要。
Students should bring their own computers to class.
牧野担当の授業科目「食糧と作物生産」(科目群:エネルギーや資源の持続)を履修の予定、もしくは過年度において履修した学生については、本授業は履修できません。
Students who are scheduled to have Makino's lecture "Food and crop production" (subject group: Energy and Sustainable resources) or have had it in previous years should not take this lecture.