シラバスの表示

スポーツA

前期 火曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 伊勢 只義 所属:. 対象学部/Object: 工(1~5組). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-保健体育(実技). 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFT-HES101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

卓球
Table tennis

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

卓球における基本技術の習得、およびゲームの進行について学習する。
Learning the fundamentals of table tennis techniques and understanding the progression of the game are essential aspects of mastering the sport.

学修の到達目標/Goal of Study

卓球のルール理解やゲームを通してスポーツの楽しさを理解し、よりよく運動にかかわる姿勢を養う。
ゲームの進行方法を理解し、自分たちで戦略を立てゲームを進行できるようになる。
Understanding the rules of table tennis and gaining an appreciation for the joy of sports through gameplay helps cultivate a positive attitude towards physical activity. By comprehending the progression of the game, individuals can develop the ability to formulate strategies and actively participate in guiding the course of the match.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回  オリエンテーション(会場使用のルール確認、用具の確認)
第2回  ラリー(フォアハンド)、ミニゲーム
第3回  ラリー(バックハンド)、ミニゲーム
第4回  サーブ(フォーム、ルールの確認)
第5回  サーブ・レシーブ、ミニゲーム
第6回  サーブの打ち方、ミニゲーム
第7回  ドライブ・カットの打ち方、ミニゲーム
第8回  シングルスリーグ戦1
第9回  シングルスリーグ戦2
第10回 シングルスリーグ戦3
第11回 ダブルス(ルール確認)、ミニゲーム
第12回 ダブルス(チーム決め)、ミニゲーム
第13回 ダブルスリーグ戦1
第14回 ダブスルリーグ戦2
第15回 ダブルスリーグ戦3、授業のまとめ

Session 1: Orientation (Confirmation of venue usage rules, equipment check)
Session 2: Forehand Rally, Mini-games
Session 3: Backhand Rally, Mini-games
Session 4: Serve (Form, rule confirmation)
Session 5: Serve-Receive, Mini-games
Session 6: Serving Techniques, Mini-games
Session 7: Drive-Cut Techniques, Mini-games
Session 8: Singles League Match 1
Session 9: Singles League Match 2
Session 10: Singles League Match 3
Session 11: Doubles (Rule confirmation), Mini-games
Session 12: Doubles (Team formation), Mini-games
Session 13: Doubles League Match 1
Session 14: Doubles League Match 2
Session 15: Doubles League Match 3, Conclusion of the class

成績評価方法/Evaluation Method

成績は主に授業に対して積極的に取り組む姿勢を評価する。
授業参加態度(80%)、基本技術の習得(10%)、ゲーム成績(10%)を総合的に評価していく。
The evaluation will primarily assess the proactive engagement in class.
Class participation and attitude (80%), mastery of basic techniques (10%), and game performance (10%) will be comprehensively considered to determine the overall grade.

教科書および参考書/Textbook and References

    関連URL/URL

    なし
    Nothing

    授業時間外学修/Preparation and Review

    卓球のルールや技術について動画や参考書を見て予習・復習を行ってもらう。
    Have students prepare and review rules and techniques by watching videos and reference books.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    不要
    Nothing

    その他/In Addition

    卓球のルールに関する資料を適宜配布する。
    その他の留意点
    (1)運動にふさわしい服装での参加を心がけること(ジーンズ、サンダル等での受講は認めない)。
    (2)会場を傷めないよう、卓球シューズを履くことが望ましい。
    (3)貸出ラケットあり。
    Relevant materials on table tennis rules will be distributed as needed.
    Additional Considerations:
    1. Please ensure to participate in suitable sportswear (wearing jeans, sandals, etc., is not allowed).
    2. It is advisable to wear table tennis shoes to prevent damage to the venue.
    3. Rental rackets are available.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有