シラバスの表示

基礎スペイン語Ⅰ

前期 火曜日 2講時 川北キャンパスA306 / 前期 木曜日 3講時 川北キャンパスA306. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 西井 園枝 所属:. 対象学部/Object: 工(1~5、15~16組)①. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-スペイン語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-SPA101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

スペイン語の第一歩
Basic Spanish -The first step

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

スペイン語の正しい発音に慣れ、基礎的な運用能力を学ぶことを目的とします。
正しい文法の知識を身につけるのと同時に、英語と違う点やスペイン語独特の言い回しなどにも触れながら、簡単な会話ができるようになる力をつける授業にしたいと思っています。

The object of this class is to develop the basic ability of Spanish and learn the correct pronunciation of Spanish.
We will learn basic Spanish grammar and how to converse with people in simple Spanish in this class. Occasionally we touch on the difference between Spanish and English or some expressions peculiar to Spanish.

学修の到達目標/Goal of Study

基礎スペイン語II修了の段階で、ヨーロッパ言語共通参照枠(CFER)のA1レベル到達を目標にしています。具体的には
「日常に必要な表現を使いこなし、短い文章を作ったり、理解したりすることができ、自己紹介、他人の紹介ができ、住所、持ち物、知人についてなど基本的な情報のやりとりが出来る。
話し手がゆっくり、はっきりと話し、協力的であれば初歩的な会話をすることができる」
ようになるのが目標です。

The goal of the study of this class is to get A1 level ability of Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) after having finished I-2.
To be specific:
– Can understand and use fundamental expressions to satisfy concrete needs.
– Can introduce themselves and others, ask and answer questions about personal details such as where they live, people they know, and things they have.
– Can interact simply as long as the other person speaks slowly and clearly.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

対面授業で行います。ただ、感染症の流行や悪天候の場合などには、オンライン授業に変更になる可能性があることを留意してください。学習支援システムはGoogle Classroomを使用し、オンライン授業時はGoogle Meet上で行います。
授業の進度、内容に関しては、変更の可能性があります。


第1週  ガイダンス イントロダクション スペイン語の発音の規則を覚える
第2週  アルファベットの暗記 アクセントの規則 数字
第3週  名詞の性と数 冠詞
第4週  ser動詞「~は…です(永続的&長期)」自己紹介&他己紹介 職業や立場を表すボキャブラリー
第5週  ser動詞 形容詞&所有格 疑問詞 数字  
第6週  動詞tener 「~を持っている(to have)」
第7週  動詞tenerを使った様々な表現 SER+形容詞&tener+名詞で人の特徴を表現
第8週  直接法現在形の規則活用 ボキャブラリーを増やす
第9週  直接法現在形 基本の前置詞 曜日、月などのボキャブラリー
第10週  指示詞  動詞estar「~は…です(一時的)」身体の状態、物の状態の表現 現在進行形 
第11週  場所を表す時の動詞estarと特殊な動詞hay  ser動詞とestar動詞の比較
第12週  使用頻度の高い不規則動詞の活用 
     ir a+不定詞「~するつもり」  tener que+不定詞「~しなければならない」
第13週  ir a+不定詞「~するつもり」  tener que+不定詞「~しなければならない」 
     時刻の読み方&日付  の表現   「いつ~するの?」「何時に~するの?」
第14週  直接法現在形語幹母音変化動詞 天候の表現
第15週  直接法現在形語幹母音変化動詞 「~できる」「~したい(が欲しい)」 
     間接目的格+直接目的格「~に…を」
     「~しよう」「~したばかり」などいろいろな表現を使ってみる
第16週  総まとめ

※※小テストを7~10回実施予定です。
※※和西辞典のついた辞書、もしくは電子辞書を準備すること。

Basically, this class will be held in a face-to-face manner. However, please note that classes may be changed to online classes in the event of an infectious disease outbreak or bad weather. We use Google Classroom as our learning support system, and online classes are held on Google Meet.
The progress and content of classes are subject to change.

Week 1: Orientation & introduction. Rules of pronunciation.
Week 2: Spanish alphabet & numbers. Rules of accentuation.
Week 3: Gender & plural form of a noun. Article-musculine & feminine.
Week 4: Verb“SER”-Like “to be” in English. Vocabulary: profession/status/position.
Introduce yourself / someone.
Week 5: Verb “SER”. Adjective & possessive form. Interrogative word.
Numbers.
Week 6: Verb “TENER”-“to have” in English.
Week 7: Expression with “TENER” verb. “SER+adjective”/ “TENER+noun”- to depict features and characteristics of people.
Week 8: Present form of regular conjugation verbs (indicative).
Week 9: Present form of regular conjugation verbs (indicative). Basic prepositions.
Vocabulary: day of the week, months, etc.
Week10: Demonstrative. Verb “ESTAR”-Like “to be” in English to depict health, condition of people/things. Present progressive form-“ESTAR+present participle.”
Week11: Verb “ESTAR”&“HAY”-to say “whereabouts.” Comparison of the verbs “SER”&“ESTAR.”
Week12: Present form of irregular conjugation (but frequently appearing) verbs
    “IR A+inf.”=to be going to +inf. “TENER QUE+inf.”=to have to +inf.
Week13: “IR A+inf.”=to be going to +inf. “TENER QUE+inf.”=to have to +inf.
Tell time/date. “When do/does ~?” “At what time do/does~?”
Week14: Present form of irregular conjugation verbs. The weather.
Week15: Present form of irregular conjugation verbs. Direct objective & indirect objective. Make sentences using “conjugated verb (preposition / que) + inf.”.
Week16: Review & recitation.

***During a semester, 7-10 times “mini-test” will be held.
***a Spanish-Japanese/Japanese-Spanish dictionary or an electronic dictionary is a must-have item.

成績評価方法/Evaluation Method

(1)試験(40%)…学期中7~10回、20~30分ほどを使う小テスト形式で試験を行います。
(2)授業参加度(40%)…出席、毎回の宿題、ペアワークやグループワークの準備が十分か、自主学習で学習内容の理解を深めているか、スペイン語での会話についてこれているかなどを見ます。
(3)課題(20%)
※各項目の詳細については、初回授業で詳しいガイダンスを行います。必ず出席すること。

1) Short tests (40%) --- During a semester, 7-10 times “mini-tests” will be held. It takes 20-30 min. each.
2) Class participation (40%) --- Students will be evaluated based on their attendance, homework assignments, whether they are sufficiently prepared for pair and group work, whether they are deepening their understanding of the learning content through independent study, and whether they are able to communicate in Spanish.
3) Assignment (20%)

*** For details on each item, detailed guidance will be provided during the first class. Be sure to attend.

教科書および参考書/Textbook and References

  • Español en imágenes イメージ・スペイン語, エウヘニオ・デル・プラド 他, 朝日出版社 (2019) ISBN/ISSN: ISBN9784255551029 資料種別:教科書

授業時間外学修/Preparation and Review

きちんとした外国語を話せるようになるには、正しい文法の知識とある程度のボキャブラリー、声に出して練習することが欠かせません。この全てを数少ない授業時間でカバーするのはもちろん不可能ですので、文法事項の理解を進めたりボキャブラリーを充実させることについては、自己学習で補うことが必須になります。また、テキストのオンラインサイト上のリスニング教材を利用すること。発音やイントネーションの確認は、指示がなくても行ってください。
指示された課題は必ずやること、また次回の授業内容に目を通してくることも含め、最低でも週に3~4時間の自己学習時間を割いてください。

To speak a foreign language properly, these elements are essential: accurate knowledge of grammar, a certain level of vocabulary, and interactive verbal lessons. Unfortunately, the number of classes is limited, and we cannot have enough time to cover them all in the classroom---naturally, to gain a deeper understanding of Spanish grammar and enhance your vocabulary, self-learning is indispensable.
Also, use the listening materials on the textbook's online site. Please check your pronunciation and intonation even if you are not instructed. Including the time to finish your homework and preparation, you have to take at least 3~4 hours/week to study outside the classroom.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

授業中のPCや携帯端末の使用は基本的に禁止します。オンライン辞書の使用も禁止です。辞書もしくは電子辞書を使用すること。グループワーク等でPCが必要になる場合は、前もって指示をします。

The use of PCs and mobile devices during class is basically prohibited. The use of online dictionaries is also prohibited. Use a dictionary or electronic dictionary. If a PC is required for group work, etc., instructions will be given in advance.

その他/In Addition

教科書や辞書の購入は、受講が決定してからにしてください。Google Classroomには初回授業の前に参加しておいてください。
1回目の授業時に評価方法や課題の提出方法等の詳しい説明を致しますので、必ず出席してください。
11回欠席した時点で、今期の単位取得は不可とします。
指定の教科書のほか、随時補助プリントも配布して授業を進めます。
英語←→スペイン語の自己学習用プリントも用意がありますので、希望者は申し出ること。(注:英語のプリントは、日本語の補助プリントと内容がまったく同じ物ではありません)

Do not buy a textbook and dictionary before finishing your class registration.
Please participate in Google Classroom before the first class.
In the 1st class of the semester, a detailed explanation of the evaluation method and submission method of homework will be given. Do not miss it.
If you are absent 11 times, you flunk this course.
This class will be conducted using a textbook and supplemental handouts.
English←→Spanish self-learning handouts are available.
(Note: These English handouts are photocopies from Spanish textbooks published in the USA.)

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有