シラバスの表示

スポーツA

前期 火曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 甲斐 健人 所属:教育学研究科. 対象学部/Object: 保. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-保健体育(実技). 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFT-HES101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

卓球 Table Tennis

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この授業では、卓球の特徴(1.戦術によってある程度の体力差をカバーすることができるため、性別や体力差を越えて一緒にゲームを楽しむことが比較的容易である。2.初心者から、経験者までそれぞれにゲームを手軽に楽しむことができるため、自分に合ったゲームを楽しみながら体力を高めることに向いている。)を生かして、競技特性および戦術の理解を目指す。その中で、多様な競技レベルの受講生が協力し合いながら各々のレベルに応じた卓球を楽しむ能力の向上を図る。

In this class, the characteristics of table tennis (1. Since it is possible to cover a certain amount of physical strength difference by tactics, it is relatively easy to enjoy the game together regardless of gender and physical strength difference. 2. Experience from beginners Since each person can easily enjoy the game, it is suitable for improving physical strength while enjoying the game that suits them.), Aiming to understand the characteristics of the game and tactics. Among them, students of various competition levels will cooperate with each other to improve their ability to enjoy table tennis according to each level.

学修の到達目標/Goal of Study

卓球のゲームを行うための基礎的技能を身に着ける。
ラリーを一定回数続ける能力を身に着ける。
ゲームを行うために必要な基礎的知識(用具の準備方法、ルール、安全上の注意点等)を知る。
返球型戦法、攻撃型戦法(時間戦術、空間戦術、回転戦術)を知る。
いろいろなパフォーマンスレベルの人と楽しくゲームができるようになる。
卓球台の大きさが変化したような感覚を味わうことができれば素晴らしい。

Acquire basic skills for playing table tennis games.
Acquire the ability to continue the rally a certain number of times.
Know the basic knowledge necessary to play the game (equipment preparation method, rules, safety precautions, etc.).
Learn about return-ball tactics and offensive tactics (time tactics, space tactics, rotation tactics).
You will be able to enjoy playing games with people of various performance levels.
It would be great if you could feel the change in the size of the table tennis table.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回 ガイダンス
第2回 ためしのゲーム
第3-7回 課題・ゲーム
第8-15回 リーグ戦

受講者のパフォーマンスレベルに応じて、進行を変化させる。特に、初級者のパフォーマンス向上を重視する。
課題は、受講者のレベルに合わせて以下の要素を織り込む。上級者を中心にデモンストレーションを行うことがある。
返球型戦法、攻撃型戦法(時間戦術、空間戦術、回転戦術)
シングルス、ダブルス
個人戦、団体戦


1st Guidance
2nd trial game
3rd-7th Challenges / Games
8th-15th league match

Change the progress according to the student's performance level. In particular, focus on improving the performance of beginners.
The assignment incorporates the following elements according to the level of the students. Demonstrations may be held mainly by advanced users.
Return ball type tactics, attack type tactics (time tactics, space tactics, rotation tactics)
Singles, doubles
Individual competition, team competition

成績評価方法/Evaluation Method

実技種目であり、出席を重視する(70%)。ラリーを続ける能力(フォア、バック)、各自のパフォーマンス(実技能力・戦術理解)の変化を評価し、グループとしての評価も加えることがある(30%)。

It is a practical event and emphasizes attendance (70%). The ability to continue the rally (fore, back) and changes in each person's performance (practical ability / tactical understanding) are evaluated, and evaluation as a group may be added (30%).

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    メディア等を利用して、他者がプレーする場面を観察し、どのような戦術を用いているかを理解し、自分に合った戦術を考える。

    Use the media to observe the scenes in which others play, understand what tactics they are using, and think of tactics that suit them.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    不要

    Unnecessary

    その他/In Addition

    各自、服装や水分補給等、安全面の配慮をすること(シューズ持参。忘れた場合は安全のため裸足で行う)。
    受講生のパフォーマンスレベルに応じて、内容を調整する。

    Each person should consider safety such as clothes and hydration (bring shoes. If you forget it, do it barefoot for safety).
    Adjust the content according to the student's performance level.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有