シラバスの表示

心理学

前期 火曜日 2講時 マルチメディア棟M206. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 河地 庸介 所属:文学研究科. 対象学部/Object: 1セメ:文教理工(6~14組)/3セメ:全. 開講期/Term: 1・3セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基幹科目-人文科学. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFH-PSY101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

心理学入門 Introduction to psychology

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

数々の心理学を代表する実験例や,興味深い心的現象の紹介やデモンストレーションを通して,心理学において知覚,認知,感情,意思決定,社会性がどのように調べられてきたかを概観する。

The lecture provides an overview of how perception, cognition, emotion, decision-making, and sociality have been investigated in psychology by introducing and demonstrating many representative experiments and interesting psychological phenomena.

学修の到達目標/Goal of Study

人間の心について様々な心理学の観点から理解を深める。また,近年様々なメディアで取りあげられている心理学に関する話題を理解・評価できる力を養っていく。

The lecture aims to help students understand the human mind from various psychological perspectives and develop the ability to understand and evaluate psychology-related topics in various media in recent years.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

授業資料と授業情報についてはClassroomを使用して発信する。
内容および進度は以下の通りであるが,都合により変更される場合がある。

1. 心理学とは?
2. 脳の働きだけで心は理解できるのか?
3.心理学における無意識?
4. ありのままの世界をみることはできない?
5. 見えるはずのものを見て,見えるはずのものが見えない?
6. 泣くから悲しい?
7. パーソナリティって何?
8. 異常と正常
9. 意思決定は後付け?
10. 自分の行為と結果
11. 自分の判断に歪みはない?
12. 人はどのように態度を変えるのか?
13. 相手の心は理解できるのか?
14.みんなで力をあわせるとよい?
15. まとめと試験


References for the course and information related to the course will be posted on Google Classroom.
The contents and schedule are tentative and subject to change as circumstances warrant.

1. What is (experimental) psychology?
2. Can the human mind be understood by brain activity alone?
3. Unconsciousness in psychology
4. Can we see the world as it is?
5. Do we sometimes see what we should not see and not see what we should see?
6. Are you sad because you cry?
7. What is personality?
8. Abnormal and normal in psychology
9. Is our decision-making sometimes postdictive?
10. My actions and results
11. Is there any distortion in our judgment?
12. How do people change their attitudes?
13. Can we understand other minds?
14. Is it better if we all work together?
15. Summary and test

成績評価方法/Evaluation Method

授業参加度(45%),期末テストまたはレポート(55%)

Class participation (45%), and test or report (55%)

教科書および参考書/Textbook and References

  • 心理学の視点25, 東北大学文学部心理学研究室, 国際文献社 (2022) ISBN/ISSN: 9784910603049 資料種別:教科書

授業時間外学修/Preparation and Review

講義内で提示されるキーワードや重要研究について,論文・書籍・URLなどを通して理解を深めること。

Students should deepen their understanding of keywords and important research presented in the lecture through articles, books, URLs, etc.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

必要 Yes

その他/In Addition

成績評価とは無関係ではあるが,学習の一環として実験・調査への参加依頼を行うことがある。
受講希望者数によっては抽選を行うことがある。

Although unrelated to grading, students may be asked to participate in experiments and investigations as part of their studies. If there are more applicants than places, participants will be selected by lottery.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有