シラバスの表示

基礎スペイン語Ⅱ

後期 火曜日 1講時 川北キャンパスA304 / 後期 金曜日 4講時 川北キャンパスA304. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): エディ モンティージャ 所属:. 対象学部/Object: 法経①. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-スペイン語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-SPA102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

スペイン語の世界へのイントロダクションII
Introduction to the Spanish World (II)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

基礎スペイン語Ⅰで学んだことをもとに、「読む、書く、話す、理解する」のスペイン語運用スキルをより伸ばしていくために、文法、単語、スペイン語の文化の知識を深めていきます。

Object of Class: as a continuation of the Spanish basic course II, the students should deepen their writing, reading, listening and spoken interaction skills by putting more emphasis on vocabulary, grammar and culture aspects.

学修の到達目標/Goal of Study

学習の到達目標
基礎スペイン語II修了時においてヨーロッパ言語共通参照枠A1レベルのスペイン語運用能力を習得することを目指します。

Goal of Study: upon completion of the Spanish basic course II, the students are expected to have the knowledge to satisfy the requirements for level A1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回 前期の復習
第2回 不規則動詞 [salir, venir, volver]、駅と時刻表、スペインの紹介(AVE)
第3回  不規則動詞 (総復習) 、スペインの紹介(los Reyes Magos)
第4回  動詞 + 再帰代名詞 (me, te, se, nos, os, se) (I)
第5回 動詞 + 再帰代名詞(II)、学生たちのプレゼンテーション:自分の日課
第6回 レストランでよく使う表現、スペイン料理
第7回 Estar +現在分詞 (現在進行形 ) (I) 、南米の紹介
第8回 Estar +現在分詞 (現在進行形) : フォトランゲージ
第9回 Pensar 動詞、preferir 動詞、意見や好みを表現する方法
第10回 家: 部屋の名称, 家の特徴を述べる、スペインの紹介:Córdobaのパティオ
第11回 基本的な連結詞
第12回 動詞gustar 好きなこと(物)や嫌いなこと(物)の伝え方
第13回 動詞gustar + 動詞の不定詞 (ar・er・ir)、動詞gustarと同じ活用をする動詞
第14回 買物の仕方、買い物でよく使う表現
第15回 比較構文
第16回  最上級構文、スペインの紹介:スペインの有名ななイベント
第17回 最上級構文: 絶対最上級
第18回 点過去:規則活用
第19回 点過去:不規則活用、スペインと中南米の紹介:Semana Santa
第20回 線過去:規則活用、不規則活用
第21回 点過去と線過去の違い、スペインと中南米のクリスマス
第22回 直説法現在完了
第23回  点過去 (canté) と現在完了 (he cantado) の用法の違い
第24回 直説法未来:規則活用
第25回 直説法未来:不規則活用、仮定・条件を表す接続詞 si + 現在時制 + 未来時制
第26回 天気:よく使う表現、天気予報、序数
第27回 命令法
第28回 命令文の用法(提案,指示)、スペインの紹介:スペイン風オムレツのレシピ
第29回 前置詞
第30回 直接目的格人称代名詞・間接目的格人称代名詞・関係代名詞 

Content and Progress Schedule of the Class
1. Review of main grammatical points (first semester)
2. Irregular verbs (salir, venir, volver), stations and timetable, Spain: AVE
3. Irregular verbs: general review, culture tips: Three Wise Men
4. Verbs + reflexive pronouns
5. Verbs + reflexive pronouns (II), student’s presentation: my daily routine
6. Restaurants: essential expressions, culture tips: el plato del día
7. Present progressive tense, presentation of South America (2)
8. Present progressive tense (II): describing photographs and illustrations
9. Verbs pensar and preferir, expressing opinion and preferences
10. House, homestay, presentation of Spain: patios de Córdoba
11. Basic connectors (conjunctions and prepositions)
12. Verb gustar: expressing likes and dislikes
13. Verb gustar + infinitive form, verbs with the same conjugation pattern
14. Shopping and clothing: suggesting gifts, asking prices
15. Comparative forms of adjectives
16. Superlative forms of adjectives, presentation of Spain: main festivals
17. Superlative forms of adjectives: Spanish absolute superlative
18. Simple past tense: conjugation and regular verbs
19. Simple past tense: irregular verbs, Spain and Hispanic countries: Semana Santa
20. Imperfect tense: regular and irregular verbs
21. Difference between simple past and imperfect tense, Christmas in Spain
22. Present perfect tense
23. Difference between simple past and present perfect tense
24. Future tense: conjugation, regular verbs
25. Future tense: irregular forms, if + present tense + future tense structure
26. Weather: expressions, weather forecast, ordinal numbers
27. Imperative mood
28. Different uses of Spanish imperative sentences
29. Prepositions
30. Object pronouns and relative pronouns

成績評価方法/Evaluation Method

小テスト1 : 10%
小テスト2 : 10%
最終レポート(試験): 60%
宿題 (レッスン1-15) と授業参加 態度: 20%

Evaluation Method
Test 1: 10%
Test 2: 10%
Final exam: 60%
Homework (lessons 1-15) and class participation: 20%

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    1. 授業で習った単語や文法、会話などについて文章を作って復習すること。
    2. 次の授業で使う新しい単語の準備をすること。
    3. 最低週4時間の自習をすること。

    Preparation and Review:
    1. Students should review the materials learned in class by making sentences in oral and written contexts.
    2. Students should make preparations (vocabulary and grammar) for the next lesson.
    3. The review of lessons (vocabulary, grammar, dialogues, exercises, etc.), must cover at least four hours per week outside of class.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    授業へのパソコン持ち込みは不要です。
    It is not necessary for the students to bring their own computers to class.

    その他/In Addition

    1. ヨーロッパ言語共通参照枠A1レベル習得のためのテキスト「Español en Marcha」Francisca Castro Viúdez著 ISBN (2021);978-8417730390 出版SGEL を参考に作成したオリジナルのテキストを使用します。テキストは、Google Classroomで見ることができます。
    2. 授業は対面で行います。必要に応じてオンラインの授業を行う場合もあります。その場合は、Google meetまたはZoomで行います。
    3. 試験を受けるためには、全体の 75%以上の出席を要する。

    In Addition
    1. An original text specially designed to satisfy the students’ need in terms of grammar, vocabulary, exercises, dialogues and culture is used in class. Instructional material can also be found in Google Classroom. For reference, students can see “Español en Marcha”, written by Francisca Castro Viúdez, ISBN: 978-8417730390, publishing company: SGEL (2021), (A1 CEFR).
    2. Classes will be conducted in a face-to-face format. If, due to exceptional circumstances, classes should be conducted online, the teacher and students would meet via Zoom as a platform.
    3. Attendance of at least 75% is required to be eligible for taking the final examination.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有