シラバスの表示

グローバル学習

後期 火曜日 1講時 川北キャンパスA403. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 山本 喜久江 所属:. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2/4/6/8セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-国際教育. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAC-GLB809J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

【国際共修】グローバルコミュニケーション・スキル(日本語)
Interpersonal Communication(Japanese)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

コミュニケーションの実践練習の場を提供するもので、グローバルコミュニケーションに必要な知識やコツを学ぶ。
毎回、テキストに沿ってトピックを選びそれについてコミュニケーションをすることを通じて、自分と他人は違うことを前にも増して体験を通して知る。多くの会話を重ねることで、コミュニケーションの喜びを体験する。最後にグループ発表があり、その準備もそれまで学んだことの練習の場である、またチームワークを学ぶ場でもある。
This class provides an introductory theory and concept on interpersonal communication and intercultural communication. Through a participatory-based learning, you will have many opportunities to communicate with other students on topics, based on the textbook. You will learn basic tips and preferred attitude for a better communication. At the end, you will make a group presentation, where you apply your learning as you prepare with your teammates, and will get to acquire a sense of accomplishment and team-spirit.
.

学修の到達目標/Goal of Study

 コミュニケーションに対する不安が軽減される; To reduce anxiety to communication.
 より積極的、前向きな取組みを取れる; To become more proactive toward communication
 異文化を含めた基本的スキル・コツ・知識を獲得する; To get basic tips and knowledge for a better communication and for different cultures.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

※この科目ではGoogle Classroomを使用して講義資料と講義情報を発信します。
学期を通して、まずは、テキストを読んで話し合い、内容の理解をする。それが終わったら、その知識を元に、チームでプレゼンテーションを準備する。準備を通し、学んだことを適用し実践しながらさらに学びを深める。毎回、コミュニケーションの実践練習があり、楽しみながらも互いの異文化や違いを感じるだろう。
1-2: オリエンテーション、シラバス説明、自己診断・コミュニケーション前提・スキルについて
3:  第1章・人間関係力 第7章 コミュニケーション力
4:  第2章 自己受容
5:  第3章 感情管理
6:  振り返り
7: 第4章 創造性 プレゼン準備のためのグループ話し合い開始(プレゼンに向けて)
8:  第5章 自律、相互依存
9:  第6章 オープンな心
10:  実践スキル練習    *言語コミュニケーション
11:     “      *非言語コミュニケーション
12:  まとめと発表準備
13ー15:  グループプレゼンテーション;前半、テキストで学んだことをプレゼンの形態を通して教えることで、さらに理解を深める仕組みである。質疑応答でさらに理解を深め、疑問を解消する。

1-2: Orientation; What is communication? What is your communication?
3:  1st chapter, Human relations abilities; 7th chapter, Communication abilities
4:  2nd chapter; Self-acceptance. How is self-esteem influencing your communication with others?
5:  3rd chapter; Emotion control, Importance of holding emotion and judgement
6:  Reflection
7;  4th chapter; Creativity and plural views (Start team preparation for presentation)
8:  5th chapter; Self-discipline and mutual dependency
9:  6th chapter; Open-minded
10:  Practice of skills: *Verbal Communicaiton
11:     “    : *Non-verbal communication
12: Summary
13−15:  Group presentation; You apply what you have learned through the preparation with your members and also through the presentation.

It's practical and interactive. You will discuss with Japanese students in Japanese about designated topics weekly, as well as practicing communicition skills you learned in class.
        

成績評価方法/Evaluation Method

宿題&レポート(30%)、プレゼンテーション(70%)
Reports (30%), Presentation (70%)

教科書および参考書/Textbook and References

  • 多文化社会のコミュニケーション, 山本喜久江,八代京子, 三修社 (2020) 資料種別:教科書

授業時間外学修/Preparation and Review

テキストを事前に読み、クラスでの話し合いに備える。最終的にグループ発表があるので、授業外での準備のための話し合いが必要となるでしょう。
授業外学習は,週に1時間前後。
To be prepared for the class, you are required to read each chapter in advance for discussion in class. At end, each group will be making a presentation, which requires preparation outside of the class. You're expected to study 1 hour or so weekly outside of the class.

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

不要
Not required

その他/In Addition

留学生は、日本語力がN1レベルなら歓迎!

Overseas students with N1 level ofJapanese welcome. You would attain a great sense of accomplishment upon completion of presentation with Japanese students and other students around the world.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有