シラバスの表示

基礎スペイン語Ⅰ

前期 火曜日 1講時 川北キャンパスA304 / 前期 金曜日 4講時 川北キャンパスA304. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): エディ モンティージャ 所属:. 対象学部/Object: 法経①. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-スペイン語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-SPA101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

スペイン語の世界へのイントロダクションⅠ
Introduction to the Spanish World (I)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

<目的>
スペイン語は、19カ国以上で使われている言葉であり、約6億人の人が話している言葉です。今日の高度情報社会では、インターネットのない生活は考えられません。インターネットでは3番目に多く使われている言葉でもあります。近年、スペイン語圏に旅行する人が増えていることや、ビジネスチャンスとして世界中でスペイン語を学ぶ人が増えています。スペイン語を学ぶことで、より国際的な視野が広がることが期待できます。この授業では、スペイン語の基礎的運用能力を身につけると同時に、スペイン語圏の文化について理解を進めていきながら、「話す、聞く、読む、書く」のスキルを身に付けていくことを目的としています 。
<概要>
基本的な文章の理解や買い物、旅行等の日常でよく使う会話について学び、スペイン語の読み書きができるようになることを目指します。

Spanish is the official language in 20 countries around the world, comprising almost 600 million speakers. In today's highly information-oriented society, life without the internet seems to be unthinkable. In that important context, Spanish is the third most commonly used language on the Internet. By studying Spanish, you can internationally expand your horizons and enlarge your sphere of knowledge and international communication. Besides, the language can unlock a world of travel destination for you too.
Object of Class: this course is designed to provide students with basic knowledge of the Spanish language and culture in Spain and Hispanic countries through a program that lets the students obtain a solid foundation in the language skills: speaking, listening, reading and writing. For those purposes, the program covers the necessary aspects of grammar, vocabulary, conversation and culture.
Summary of Class: students will be able to read and write basic sentences, understand frequently used phrases and expressions and carry out habitual daily tasks and communication exchanges in Spanish.

学修の到達目標/Goal of Study

1.話す;スペイン語であいさつや自己紹介などができる。買い物など日常生活に必要な会話ができる。
2.聞く;基本的な会話を聞き取ることができる。
3.読む;ポスターやカタログ、メッセージなど短い文章を読むことができる。
4.書く;ポストカードやメッセージなど短い文章を書くことができる。宿泊者名簿に名前や住所などを記入することができる。
基礎スペイン語Ⅱ修了時において、スペイン語の基本的な特徴を理解した上で、日常生活での基本的な表現を理解し、ごく簡単なやり取りができるようなスペイン語運用能力(Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)ヨーロッパ言語共通参照枠A1レベル)を習得していることを目指します。

Goal of Study
Satisfy the requirements for level A1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), which let the students do the following tasks in the following areas:
1. Spoken interaction: students can interact in a simple way, ask and answer simple questions about themselves, where they live, people they know, and things they have, initiate and respond to simple statements in areas of immediate need or on very familiar contexts.
2. Listening: students can understand basic conversation and recognize familiar words and basic phrases concerning themselves, their family and immediate concrete surroundings.
3. Reading: students can understand simple texts, for example, on notices and posters or in catalogues.
4. Writing: students can write simple message or postcard. They can fill in forms with personal details, for example entering name, nationality and address on a hotel registration form.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回 オリエンテーション、 アルファベット:発音と読み方の練習 
第2回 挨拶、 自己紹介(グループでの自己紹介 ・ 相手への自己紹介)
第3回 主語人称代名詞、名詞の単数形と複数形 
第4回 名詞の性、スペイン語の性と数 の一致 
第5回 冠詞(定冠詞と不定冠詞)、文中での語順(肯定文・否定文・疑問文) 
第6回 Ser動詞(国籍・職業)
第7回 基数1~30、SER動詞(日・月・日付・時間)
第8回 中性の指示代名詞、SER動詞+形容詞: 物の特徴の言い方
第9回 Ser動詞 + 形容詞 +動詞の不定形、スペインの紹介(Madrid)
第10回 限定詞(指示形容詞):この、その…
第11回 所有詞(所有形容詞・所有代名詞):私の、私のもの…
第12回 基数31~2000、色、人物や物事についての描写表現
第13回 値段の聞き方と答え方、人物についての説明で使われる動詞(ser, llevar…)
第14回 学生たちのプレゼンテーション: 好きな有名人についてプレゼン 
第15回 Estar動詞(位置・所在):旅行でよく使う文章、人や物の所在の表し方
第16回 場所を表す前置詞、estar動詞(気持ちの伝え方・状態の表し方) 
第17回 Ser動詞 と estar動詞の相違点、 ポスター・看板・標識の読み方
第18回 家族 : ボキャブラリー、家族の特徴を述べる、南米の紹介(1)
第19回 Haber動詞(~があります。います。)、動詞 haber とestar の違い
第20回 直説法現在形規則活用 (AR型)、疑問代名詞+動詞
第21回 現在形(習慣・慣習・真実・現実)
第22回 現在形規則活用(ER型、IR型) 
第23回 現在形 + 頻度を表す副詞 ・頻度の表現
第24回 不規則動詞:ver動詞・hacer動詞、日常生活
第25回 不規則動詞:tener動詞(所有・年齢・義務)
第26回 乗り物(公共の交通機関でよく使う表現 )、querer動詞 (欲しい・~したい)
第27回 Poder動詞 (能力・許可・依頼・承諾を求める表現 禁止を表す表現) 
第28回 スポーツ、saber動詞 情報の聞き方、 マスメディア
第29回 Conocer動詞:(体験として)知っている、(conocerとsaberの使い方の違い)、お店
第30回 Ir 動詞(~するつもりです) 、予定を表す表現、休暇の予定、スペインの夏休み

Content and Progress Schedule
1. Orientation, the alphabet: pronunciation and reading
2. Greetings, hot to introduce yourself and others
3. Subject pronouns, plural form.
4. Spanish grammatical gender, noun-adjective agreement
5. Definite and indefinite articles, word order in the sentence
6. Verb ser (nationalities, occupations)
7. Numbers: 1-30, verb ser (days, months, events, time)
8. Neuter demonstrative pronouns, ser + adjectives: describing things
9. Verb ser + adjective + infinitive, presentation of Spain: Madrid
10. Demonstrative determiner
11. Possessive adjectives and pronouns
12. Numbers: 31-2000, colors, describing people: appearance and character
13. Asking for prices, common verbs for description
14. Student’s presentation: describing a famous person
15. Verb estar (place, location), useful travel expressions
16. Estar + preposition, estar: feelings, physical condition and change of state
17. Difference between ser and estar, how to fill in documents
18. Topic: family (vocabulary, Spanish family), presentation of South America (I)
19. Verb haber, difference between haber and estar
20. Simple present tense (group AR), interrogative pronouns
21. Simple present tense: habits, facts
22. Simple present tense (groups ER and IR)
23. Daily actions + frequency adverbs
24. Irregular verbs in present tense: ver, hacer, daily activities
25. Irregular verbs: tener (possession, age, kinship, necessity)
26. Transportation: useful expressions, irregular verb: querer
27. Irregular verb: poder (ability, permission, prohibition)
28. Sports, irregular verb: saber (asking for information), the mass media
29. Irregular verb: conocer, difference between conocer and saber, stores
30. Irregular verb: ir (plans, intentions), planning your vacations

成績評価方法/Evaluation Method

小テスト1 : 10%
小テスト2 : 10%
最終レポート(試験): 60%
宿題 (レッスン1-15) と授業参加 態度: 20%

Evaluation Method
Test 1: 10%
Test 2: 10%
Final exam: 60%
Homework (lessons 1-15) and class participation: 20%

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    1. 授業で習った単語や文法、会話などについて文章を作って復習すること。
    2. 次の授業で使う新しい単語の準備をすること。
    3. 最低週4時間の自習をすること。

    Preparation and Review:
    1. Students should review the materials learned in class by making sentences in oral and written contexts.
    2. Students should make preparations (vocabulary and grammar) for the next lesson.
    3. The review of lessons (vocabulary, grammar, dialogues, exercises, etc.) must cover at least four hours per week outside of class.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    授業へのパソコン持ち込みは不要です。
    It is not necessary for the students to bring their own computers to class.

    その他/In Addition

    1. ヨーロッパ言語共通参照枠A1レベル習得のためのテキスト「Español en Marcha」Francisca Castro Viúdez著 ISBN (2021);978-8417730390 出版SGEL を参考に作成したオリジナルのテキストを使用します。テキストは、Google Classroomで見ることができます。
    2. 授業は対面で行います。必要に応じてオンラインの授業を行う場合もあります。その場合は、Google meetまたはZoomで行います。
    3. 試験を受けるためには、全体の 75%以上の出席を要する。

    In Addition
    1. An original text specially designed to satisfy the students’ need in terms of grammar, vocabulary, exercises, dialogues and culture is used in class. Instructional material can also be found in Google Classroom. For reference, students can see “Español en Marcha”, written by Francisca Castro Viúdez, ISBN: 978-8417730390, publishing company: SGEL (2021), (A1 CEFR).
    2. Classes will be conducted in a face-to-face format. If, due to exceptional circumstances, classes should be conducted online, the teacher and students would meet via Zoom as a platform.
    3. Attendance of 75% is required to be eligible for taking the final examination.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有