5111 件ヒット (0.024秒):
AIは今日のテクノロジーの結実した姿である。一方で、それを知能の一つの現れであると考えたとき、そこに至る道筋はずっと昔から続いてきた人々の思索の歴史に連なる。従って、AIは、その能力やスピードやスケールの超越性において、人間や社会や法や、我々を取り巻く定まったかにみえる認識に揺さぶりをかけ、変容させずにはおかない。本講義では、AIの歴史や仕組みに加えて、AIがどのようにヒトの知性や意識に対する考え方や社会のあり方に影響を及ぼすかについて考察するための補助線を提供する。これにより、われわれ一人一人がAIと共存する社会を冷静に分析し意思決定することのできるマインドを醸成する。
AI is one of the most advanced achievements of technological development so far. On the other hand, when we consider it to be a manifestation of intelligence, the path leading to AI is linked to the history of people's thoughts that have continued since long ago. Therefore, AI should change and transform established thoughts concerning humans, society, and law in its transcendental capabilities, speed, and scale. In this lecture, in addition to the history and mechanism of AI, we will provide guidelines to consider how AI affects the way people think about intelligence and consciousness and the way society is. This will foster a mind that allows you to analyze and make a decision thoughtfully about the society where AI coexists.
本授業の目的は,量子・スピン・電子・分子材料,光・無線通信,大容量ストレージ,人間情報処理,ソフトウェアを含む幅広いスペクトラムを持つ電気通信研究所の最先端研究に触れ,情報通信研究における主要な概念を理解し,情報通信技術の未来像を獲得することを目的とする.電気通信研究所が情報通信技術に興味を持つ諸君に贈る,究極の情報通信研究リテラシ教育である.
A series of lecftures on state-of-the-art ICT researches will be given by professors in Research Institute of Electric and Communication.
本授業科目の目的は、大量のデータから価値ある情報を抽出し、活用するためのデータ科学やAIの知識と技術の基礎を修得することにある。
近年、社会の様々な場面で大規模なデータが蓄積・流通されており、それらを安全かつ有効に公共の福祉や社会活動に役立てられる見識と能力が、現代的なリテラシーとして求められている。
すなわち、文系・理系を問わず全ての学生が、基礎的な統計学を理解するとともに、プログラミング環境を含む計算機科学の様々な成果を適切に活用し、データから目的の情報を抽出するためのデータ科学・AIの知識と技術を修得することが求められている。
そこで本授業科目では、データ科学や機械学習、AIの分野で標準的なプログラミング言語の1つであるPythonを利用した実習を交えながら、具体的なデータ処理方法について実践的に学ぶ。
The purpose of this course is to acquire basic knowledge and skills in data science and AI to extract and utilize valuable information from huge data.
In recent years, huge-scale data has been accumulated and distributed in various scenes of society, and insights and abilities to use them safely and effectively for public welfare and social activities are required as modern literacy.
Therefore, all students, regardless of humanities or science, are expected to understand basic statistics and to acquire knowledge and skills in data science and AI in order to extract the intended information from such data by utilizing various achievements in computer science, including programming environments.
In this course, you learn actual data processing methodology practically using the Python, which became one of the standard programming languages in the field of data science, machine learning and AI.
情報技術の急速な発展により社会や個々の人間の関わりや企業や研究者の担う責任にも 大きな変化が生じてくることが予想されている。
この授業では、理系、文系、企業といった多様な側面から情報技術と持続可能性の関わりについて検討する。その目的はいかにして情報技術が持続可能な社会に貢献し、人間の wellbeing(幸福、よい状態)を創り出すことができるかをともに議論していくことを目的とする。
この授業では、多様な参加者によるワークショップを通じて、これからの技術や社会を適切に予想、評価しながら、情報技術と持続可能な社会を協調的に発展させていくシナリオをデザインする体験をすることになる。
The rapid development of information technology is expected to bring about major changes in the relationship between society and individual human beings, as well as in the responsibilities of companies and researchers.
In this course, we will examine the relationship between information technology and sustainability from various perspectives, including science, humanities, and business. The objective is to discuss together how information technology can contribute to a sustainable society and create human wellbeing.
In this class, through workshops with diverse participants, students will experience designing scenarios to develop information technology and sustainable society in a coordinated manner, while appropriately anticipating and evaluating future technology and society.
情報技術の急速な発展により社会や個々の人間の関わりや企業や研究者の担う責任にも 大きな変化が生じてくることが予想されている。
この授業では、理系、文系、企業といった多様な側面から情報技術と持続可能性の関わりについて検討する。その目的はいかにして情報技術が持続可能な社会に貢献し、人間の wellbeing(幸福、よい状態)を創り出すことができるかをともに議論していくことを目的とする。
この授業では、多様な参加者によるワークショップを通じて、これからの技術や社会を適切に予想、評価しながら、情報技術と持続可能な社会を協調的に発展させていくシナリオをデザインする体験をすることになる。
The rapid development of information technology is expected to bring about major changes in the relationship between society and individual human beings, as well as in the responsibilities of companies and researchers.
In this course, we will examine the relationship between information technology and sustainability from various perspectives, including science, humanities, and business. The objective is to discuss together how information technology can contribute to a sustainable society and create human wellbeing.
In this class, through workshops with diverse participants, students will experience designing scenarios to develop information technology and sustainable society in a coordinated manner, while appropriately anticipating and evaluating future technology and society.
医療分野における人工知能の役割とその基盤技術である機械学習について学ぶ。特に、クラスタリング、深層学習、強化学習について、手を動かしながらシステムを作成し、実データを処理する過程で、医療分野における機械学習について理解を深める。プログラミング言語pythonの基礎と機械学習で重要な役割を持つ数値計算ライブラリの使い方を習得する。
In this course, students will learn about the role of artificial intelligence in the medical fields and fundamental concepts and skills of machine learning.
To deepen own understanding of clustering, deep learning and reinforcement learning, etc, which are the fundamental components of machine learning, by hands-on programming.
To learn about programming language Python and how to use a numerical calculation library which has the important role of machine learning.
医療分野における人工知能の役割とその基盤技術である機械学習について学ぶ。特に、クラスタリング、深層学習、強化学習について、手を動かしながらシステムを作成し、実データを処理する過程で、医療分野における機械学習について理解を深める。プログラミング言語pythonの基礎と機械学習で重要な役割を持つ数値計算ライブラリの使い方を習得する。
In this course, students will learn about the role of artificial intelligence in the medical fields and fundamental concepts and skills of machine learning.
To deepen own understanding of clustering, deep learning and reinforcement learning, etc, which are the fundamental components of machine learning, by hands-on programming.
To learn about programming language Python and how to use a numerical calculation library which has the important role of machine learning.
「学問論演習」は,大学らしい調査,観察,実験,討論,発表等を通して,様々な主張をもつ学生が主体的で対話的に取り組み,答えの出しづらい問題に多角的に取り組むことを目標とします。
SEDAL's objectives are to make students, who have various points of view, autonomously and interactively engage with university-level studies, observations, experiments, debates, presentations etc., and approach from multiple perspectives problems that are difficult to solve.
科学技術と社会の関係に関して、特定の技術分野に関する講義と討論を通じて俯瞰的な状況認識を獲得することを目的とする。
Acquire the insight on the global perspectives of science, technology and society through lectures and discussion of issues on specific technological domain.
・情報化社会に生きる市民としての責任と倫理を自覚し, 適切に判断・行動ができるソーシャル・スキルを獲得すること.
・計算機の能力を活用した問題解決手法やデータ科学を学ぶ意義を理解し, 大規模データを利用した技術に関して人間中心の理解と判断ができるようになり, さらにそれらに関して実社会における課題を見出せるようになること.
- Acquire social skills to make appropriate decisions and actions, taking responsibilities and being aware of ethics as citizens living in today's information society.
- Understand the significance of learning problem-solving methods and data science, utilizing computers, become able to make human-centered understandings and decisions in regard to the large-scale data technologies, and to find issues in the real-world problems concerning those technologies.