火曜4限. 単位数/Credit(s): 2.00単位. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 高橋 淳也 所属:情報科学研究科. 対象学部/Eligibility: 文系 保(看検)②. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Subject Group: 全学教育科目基盤科目-数学. 年度: 2025. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFN-MAT103J. 使用言語/Language of Instruction: 日本語.
CAB014420
解析学入門
川北キャンパスA401
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
1変数の微分積分学入門
Introduction to single variable calculus
微分積分学は解析学の基本である.微分積分学の初歩である1変数関数の微分法および積分法について,基本的概念を理解すると共に計算力を養う.
Calculus plays an important role in the understanding of science. This course covers differentials and integrations of functions of one variable, with applications.
微分法と積分法の基本的な計算法を身につけ,種々の定理の持つ意味を掴む.
Understanding of the fundamental theorems of single variable calculus and acquiring skills to perform differentiation and integration.
第1回 数列の極限
第2回 無限級数
第3回 関数の極限
第4回 逆関数
第5回 初等関数
第6回 微分の定義と性質
第7回 初等関数の導関数
第8回 平均値の定理とテイラーの定理
第9回 関数の極値
第10回 定積分
第11回 微分積分学の基本定理
第12回 置換積分と部分積分
第13回 不定積分の計算
第14回 広義積分
第15回 まとめと期末試験
講義内容は必要に応じて変更されます.
1. Limits of sequences
2. Series
3. Limits of functions
4. Inverse functions
5. Elementary functions
6. Definition and properties of the derivatives
7. Derivatives of elementary functions
8. Mean value theorem and the Taylor theorem
9. Extremal of functions
10. Definite integrals
11. The fundamental theorem of calculus
12. Integrations by substitution and by parts
13. Calculus of integrations
14. Improper integrals
15. Summary and final examination
Contents of lecture will be changed as necessary.
レポート,小テスト等および期末試験の結果を総合して評価する.
詳しくは授業第1回目に説明する.
Course grades will be based on reports, short tests and the final exam.
The details will be explained at the beginning of the course.
予習:次週の予定を参考に,教科書の該当する箇所に目を通す.
復習:各回の講義中に与えられた演習問題を授業時間外に解く.
Preparation: Students are required to look over the textbook for the next class.
Review: Students are required to solve problems given in the class.
【必要】
配布する pdf ファイルを見ることが出来れば,スマートフォンやタブレットでも良い.
[Yes]
If you can see pdf files to be distributed, you are allowed to use your smartphone or tablet.
全学教育HP掲載の「全学教育科目授業担当教員連絡先一覧」を参照。
参考書として,高校の数学IIIの教科書があると良い.
It would be better to have a high school textbook ``Mathematics III'' as a reference.